Gustafssons första SHL-poäng
Publicerad: 2019-10-10
Efter match
Han fick ett try out-kontrakt med Rögle i slutet av juli och en bit in på försäsongen skrev han på ett kontrakt säsongen ut. När Rögle tog sin sjätte raka seger i SHL mot Djurgården stod Hampus Gustafsson för sin första poäng.

I slutet av juli i somras offentliggjorde Rögles sportchef Chris Abbott att man hade gett Ljungbykillen Hampus Gustafsson ett så kallat try out-kontrakt. Det innebar att han hade kontrakt under försäsongen med chans till förlängning om Rögle ville. Det ville man och därmed gör nu 26-årige Gustafsson sin första seniorsäsong i svensk ishockey.
Han drog till Nordamerika som junior och har noterats för en rad matcher i juniorligorna där borta. Dessutom står han noterad för 83 AHL-matcher men nu är han alltså tillbaka i Sverige.
– Redan förra säsongen började jag och Chris (Abbott) att hålla kontakten. Han var över och såg mig spela också men det dröjde ändå en bra bit in på den här sommaren innan något hände, säger Hampus och fortsätter:
– Jag flyttade över när jag var 17 år och det känns nästan fortfarande som att jag bor i USA (Boston) men är här tillfälligt. Fast det är jättekul att jag har fått den här chansen av Rögle och det känns bättre för varje match. Det tog ett tag att vänja sig vid den större rinken men nu funkar det fint.

Drygt fem minuter in på matchen mot Djurgården så var det även dags för Gustafssons allra första poäng i SHL och i svensk seniorishockey då han spelade fram Adam Edström (som därmed gjorde sitt första SHL-mål) till 1-0.
– Det var Hasse (Niklas Hansson) som förde upp pucken från egen zon och jag drev den längs högerkanten. Då jag var i höjd med målet slängde jag in den på mål. Målvakten släppte en retur rakt ut och där dök (Adam) Edström upp och rakade in pucken i tom kasse, beskriver Hampus och fortsätter angående känslan just då:
– Så klar härligt att laget fick en tidig ledning men också kul att få bidra lite till det personligen. Har väntat ett tag på den här poängen och snart hoppas jag få göra ett mål också även om laget så klart är viktigast.

Att han trots allt efter så maånga år i Nordamerika skulle spela SHL-hockey 2019-20 var ju inget han trodde eller var säker på när förra säsongen tog slut.
– Nä, det var väl lite ovisst då. Fast jag har hela tiden haft kontakt med Rögle och det var bara att jobba på. När chansen så dök upp var det ingen tvekan alls, säger han och har svårt att dölja sin förtjusning:
– Det känns jättbra att vara här och jag föröker bara bidra med det jag kan i varje match. Sen hoppas jag att det kan hjälpa laget och så här långt är jag nöjd för egen del. Vad det gäller laget så kan vi ju inte vara annat än nöjda med den här starten, avslutar Hampus Gustafsson och känner ingen anledning alls att klaga på sitt hockeyliv just nu.

Patric Andersson