Rögle föll i hemmapremiären
Publicerad: 2016-09-22

Rögle pressade guldfavoriten Växjö ända in i slutminuterna men fick till sist ge sig i premiären hemma i Lindab Arena. Två gånger kom man i kapp men orkade inte en tredje. Växjö vann med 5-3 (0-1, 3-2, 0-2) i en bra hockeymatch.

Knappt 4 600 åskådare tog sig till Lindab Arena för säsongens SHL-premiär. Rögle tog sig an tippade topplaget Växjö.

Det blev en fartfylld och intensiv inledning på matchen där hemmalaget skapade de bästa chanserna. Almen Bibic träffade ramen och både Ludvig Rensfeldt och Sebastian Wännström hade bra lägen.

Men istället tog Växjö ledningen mitt i första perioden. En missad brytning i mittzon gav Dennis Everberg ett friläge som han förvaltade.

Andra perioden var bara 31 sekunder gammal när Växjös Olli Palola utökade till 2-0. Rögle svarade dock snabbt, en dryg minut senare reducerade snabbe Mathias From. Kedjan med From, Sebastian Wännström och Felix Schütz var heta i den här perioden.

2-2 gjorde Schütz efter knappa åtta minuter. Växjö tog ledningen (Olli Palola igen) efter knappa 13 minuter men Rögle kvitterade med dryga minuten kvar av perioden. Målskytt Sebastian Wännström (hans tredje poäng i perioden) efter en snabb omställning.

Rögle inledde starkt i sista, Cade Fairchild och Christopher Liljewall hade en jättechans vardera men lyckades inte överlista Joacim Eriksson i Växjös mål.

Istället var det Växjö som tog ledningen för tredje gången i matchen. Dennis Everberg (hans andra) styrde in 4-3 i nättaket bakom Lars Volden efter dryga tre minuters spel.

Växjö hade under en period efter målet grepp om matchen. Men med dryga sex minuter kvar var Sebastian Wännström nära att kvittera men hans skott tog i målramen.

Istället avgjorde Växjö matchen med knappa två minuter kvar då Tuomas Kiiskinen med ett jätteskott satte pucken under ribban och 5-3 för Växjö.