"Man har något intressant på gång i Rögle"
Publicerad: 2018-03-20
Nyförvärv
Han är bara 24 år men har redan hunnit med att samla på sig erfarenhet och rutin från en rad olika miljöer, både i Sverige och utomlands. Efter en succéfylld säsong i Hockeyallsvenskan är Christopher Bengtsson redo för en andra tur i SHL.

– Jag har hunnit samla på mig en hel del erfarenhet och lärdomar. Inte minst året i finska ligan var mycket nyttigt. Lite annorlunda men bra, säger Rögles första nyförvärv till nästa säsong, Christopher Bengtsson.

Södertälje-anfallaren har svarat för en mycket stark säsong i allsvenskan. Han har producerat mycket och varit väldigt delaktig i lagets förvandlingsnummer – från jumbo till att bara vara några ynka mål att nå sista kvalsteget innan direktkvalet till SHL.
– Säsongen började inte så bra för oss, tror vi förlorade de första sex matcherna. Sen tog vi tag i det och har jobbat hårt. För egen del har det gått bra, jag har fått mycket förtroende och växt undan för undan. Det är lätt att spela när man har självförtroende, säger den 24-årige anfallaren.

Många klubbar har visat intresse för honom. Men Christopher fastnade för Rögle BK:
– Jag har haft bra snack med Chris (Abbott, sportchefen) och det känns som att man har något intressant på gång i Rögle. Det verkar vara en miljö där man har alla möjligheter att utvecklas i.

Christopher började spela hockey i Huddinge och hans talang gjorde att han kunde flytta till större organisationer som junior. Först Färjestad och därefter tre år i Modo.
Under tiden i Modo fick han även debutera och spela i SHL och har totalt spelat knappt 70 matcher i landets högsta serie (grundserie och slutspel).
Därefter bar det vidare till en säsong i finska ligan Kalpa innan det blev allsvenskan i Sverige, först Tingsryd och senaste säsongen i Södertälje.
Nu väntar ett nytt SHL-äventyr med skånska Rögle.
– Den här gången känns det mer på riktigt. Jag är redo att lägga ner ett stenhårt arbete för att utvecklas på alla fronter. Det känns som att Rögle vill uppåt och det vill jag gärna vara med om.

Sportchef Chris Abbott beskriver sitt nyförvärv som en extremt dynamisk spelare som jobbar hårt över hela banan och med näsa för mål.
– Jag ser mig som en hårt jobbande spelare med bra skridskoåkning som gillar att utmana motståndare i hög fart. Sen gillar jag att göra mål, säger han och skrattar.
Han är medveten om att en annan allsvensk spelare, Olle Liss, gjorde stor succé när han kom in i Rögle under säsongens slutskede.
– Jag har sett det men jag ska inte jämföra mig med honom.

Han har under säsongen spelat ihop med bland annat förre Rgleanfallaren David Åslin och fått höra en del om sin kommande förening:
– Åslin har berättat om vilket tryck det är i Lindab Arena när man spelar. Det låter spännande och något jag ser fram emot.
Christopher bor i dag i Huddinge med sin flickvän men kommer att flytta ner till Ängelholm under våren.
– Det ska bli riktigt roligt, jag är förväntansfull och motiverad, säger han.