Dags att spräcka nollor mot Brynäs
Publicerad: 2019-01-04
Inför match
Två gånger 0-4 på hemmais i höst - nya årets första utmaning för Rögle blir att spräcka nollor i Gävle. "Vi åker dit för att båda spräcka målnollan och vinstnollan mot Brynäs", säger Rögles tränare Roger Hansson.

Röglespelarna tränade på förmiddagen i Lindab Arena och packade därefter snabbt ner utrustningen i bagarna för att ta sig till flygplatsen och åka norrut. Laget sover över i Uppsala och värmer också där på lördag förmiddag innan det är dags för årets första match, borta mot Brynäs kl 18:00 lördag kväll.
Det är första gången den här säsongen som Rögle spelar i Gavlerinken. De båda matcherna mot Brynäs i Lindab Arena har sett ganska lika ut spelmässigt - och också slutat med samma trista resultat: 0-4.
– Vi har gått i fällan båda gångerna mot Brynäs. Vi har fört spelet, skapat mest chanser och enligt statistiken är det vi som borde ha gått segrande ur matcherna. Men Brynäs är duktiga på omställningar, säger Rögles tränare Roger Hansson.

Kanske kan bytet av spelplan tala till Rögles fördel. Som hemmalag brukar man spela med lite högre positioner i banan - vilket kan öppna upp sig för Rögle som också gillar snabba omställningar.
Efter att ha avslutat förra året med två stärkande övertidssegrar mot Djurgården och Frölunda fick spelaqrna ledigt tre dagar över nyår.
Till morgondagens match är nyförvärvet Matt Carey med i matchtruppen. Matt tränade med sina nya lagkamrater för första gången på fredagen.
– Svårt att säga något direkt om honom. Men han åker bra skridskor och ser ut att vara en energispelare, säger Roger Hansson.
På dagens träning gick han mestadels i en kedja med Taylor Matson och Daniel Widing - om det blir där han får spela i morgon återstår att se.
– Vi tar laget och formationerna efter matchvärmningen.

Matt Carey själv var glad över att vara på plats och förväntansfull inför sin SHL-debut:
– Det kommer att bli roligt. Den stora skillnaden från ett träningspass är tempot, allt går så mycket snabbare här. Det är viktigt att vara noggrann och komma in i det snabbt, säger Matt som kommer att spela i tröja nr 32 i morgon men till nästa vecka får han en tröja med ett nummer han själv valt: 10.

Vad gäller truppen i övrigt så lämnades junioranfallaren Kevin Wennström hemma - istället åker han till Västervik för att spela med Västervik i fredagskvällens match hemma mot Oskarshamn.
JVM-spelaren Lucas Elvenes är på väg hem från Kanada och ansluter till truppen i Uppsala. Därmed har Rögle 14 forwards med till Gävle och om inget inträffar så får en stå över helt.
Tillgängliga spelare till matchen mot Brynäs: Målvakter: Justin Pogge, Ville Kolppanen. Backar: Daniel Bertov, Jesper Williamsson, Samuel Jonsson, Jonas Ahnelöv, Alen Bibic, Jakob Bondesson, Kodie Curran.
Forwards: Leon Bristedt, Daniel Zaar, Ted Brithén, Mattias Sjögren, Nils Höglander, Daniel Widing, Trevor Mingoia, Taylor Matson, Olle Liss, Christopher Bengtsson, Erik Andersson, Simon Ryfors, Lucas Elvenes, Matt Carey.
Saknas: Ben Youds, Craig Schira och Linus Sandin skadade, Kevin Wennström ej uttagen.