"Publiken var helt fantastisk"
Publicerad: 2017-12-19
Efter match
Förlusten i första matchen sved. Men Rögles båda debutanter i derbyt mot Malmö, Janne Jalasvaara och Stephen Perfetto, var lyriska över sin nya hemmapublik.

– Fantatsisk! Det är den livligaste publik jag någonsin spelat inför. Synd vi inte kunde gem dem en seger, säger kanadensiske centern Stephen Perfetto.
Finländske backen Janne Jalasvaara med 15 elitsäsonger innanför västen instämmer:
– Fansen var great, riktigt högljudda. Det gillar jag.

Inför omstarten i SHL har Rögle fått in två nya spelare, båda debuterade i derbyt hemma mot Malmö.
Stephen Perfetto gick center mellan Daniel Widing och Juhamatti Aaltonen och såg intressant ut.
– Det tog lite tid att komma in i det men jag tyckte det kändes bättre och bättre. Jag hade några chanser, synd jag inte förvaltade dem, säger han självkritiskt.

Rögle fick en bra start, 1-0 efter två och en halv minut, 2-0 efter 15 minuter samt ett stolpskott strax innan andra målet.
Men sen tappade man intensitet och initiativet.
– Vi gjorde 40 bra minuter, första och tredje perioden. Men vi har inte råd att dippa som vi gjorde i andra. Det straffade sig, säger Stephen.
Malmö reducerade i första och vände matchen till sin fördel i andra. Rögle kom tillbaka starkt i tredje (11-3 i skott) men lyckades inte få in en kvitteringspuck.

– Det är en tuff förlust. Vi hade chansen men tog inte den, säger Janne Jalasvaara.
Den finländske backen spelade ett enkelt och rejält spel, matchen var hans första tävlingsmatch sen i mars.
– Jag försökte verkligen hålla det enkelt. Jag trodde fatiskt det skulle vara värre.
Precis som Perfetto så är han inne på att man tappade segern i andra perioden:
– Den var inte så bra. Vi hade dock chanser i tredje att komma tillbaka, vi får lära av det här och blicka framåt mot torsdag, säger Janne innan han går upp i gymmet.