"Utbildningen på college ger mig en trygghet"
Publicerad: 2018-03-22
Lagbygget 18/19
Fyra år på college i USA har gjort Leon Bristedt till en bättre hockeyspelare - och en trygghet tack vare utbildningen. Nu är den förre juniorlandslagsstjärnan redo att satsa allt på hockeyn. Slutmålet är NHL och vägen dit går via Rögle och SHL.

– Jag har varit väldigt noggrann i min beslutsprocess. Jag tror Rögle är en bra miljö för mig att utvecklas i och ta nya steg i min hockeykarriär, säger Leon Bristedt och fortsätter:
– Det Chris och Cam Abbott gjort sen de kom in i klubben verkar mycket spännande. De har en vilja och driv som passar mig. Man är inte rädd för att bänka stjärnor och spela den som är bäst för dagen oavsett namnet på ryggen. Det känns som att det här är en organisation på väg uppåt.

Leon Bristedt befinner sig i USA, när vi når honom är det fortfarande förmiddag och han har en lucka i sin skoldag på University of Minnesota som varit hans bas de fyra senaste åren.
Leon Bristedt är från Stockholm och flyttade till Linköping som junior. En stjärna i de unga åren och bofast i alla olika svenska ungdoms- och juniorlandslag.
När junioråren var över valde han att satsa på college.
– På college har jag fått det bästa av två viktiga saker: utbildning och hockey. Jag siktar på att nå NHL och genom att spela här har jag fått lära mig att spela i Nordamerika.
Leon Bristedt har dock inte bara hockey i huvudet:
– För mig är det viktigt att vara något annat än bara hockeyspelare. En utbildning ger mig den tryggheten. Skiter det sig så har jag något annat att stå på, säger han.

Han har spelat i ett av de allra bästa collegelagen i USA. University of Minnesota har rankats bland de främsta under alla fyra säsongerna som Leon varit där även om årets säsong inte slutade som han tänkt sig:
– Nej, det blev lite snopet slut. Vi hade räknat med att ta oss till play off men behövde att ett resultat av sex i slutomgången gick vår väg. Men ingen match slutade som vi behövde så nu är hockeyn över.
Istället kan han nu fokusera på att ta sin examen senare i vår för att därefter åka tillbaka till Sverige och börja träna med Rögle.
– Det ser jag fram emot. Men jag kommer att träna hårt här också, vi har bra träningsmöjligheter och bästa fystränaren.

Leon Bristedt är bara 173 cm lång men stark och rak i sin spelstil. Han har haft några riktigt framgångsrika säsonger i USA.
– Första året var skitkämpigt. Dels var hockeyn annorlunda och sen skulle man klara skolan också. På engelska. Sen har jag haft tre jättebra år. Andra året gjorde jag 20 mål. Jag har haft det lite tyngre år men jag är inte orolig.
Hockeyn får stor uppmärksamhet.
– Det är jättehäftigt, framförallt här i Minnesota. Vi har 10 000 fans på våra hemmamatcher och mycket media. Hela grejen har varit jättenyttig för mig.

Sportchef Chris Abbott beskriver sitt nyförvärv som en aggressiv spelare som gärna går rakt på mål:
– Jag spelar med mycket energi och är kreativ. Jag har gjort mycket mål de flesta säsonger. Får jag bara skjuta mycket så kommer jag att göra mål. Men jag brukar även döda utvisningar, säger Leon.
Rögleanfallaren Taylor Matson har gått på samma college som Leon och de har snackat med varandra:
– Taylor har något oslagbart rekord här på skolan. Jag har träffat Taylor på somrarna och snackat lite. När Rögle blev aktuellt snackade jag mer med honom och han har spelat en roll i mitt beslut.
Leon kommer att ta sin examen i maj och därefter packar han väskorna för att ansluta till Rögle.
– Det ska bli riktigt häftigt, avslutar han.