Simon Kjellberg draftad av NY Rangers
Publicerad: 2018-06-24
Rögle BK
Ännu en Röglespelare blev vald av en NHL-klubb när årets NHL-draft avslutades på lördagskvällen i Dallas. Storväxte 18-årige backen Simon Kjellberg valdes i sjätte rundan av NY Rangers (163:e spelare totalt).

18-årige Simon Kjellberg har spelat i Rögles juniorlag de senaste säsongerna. Den 190 cm långe och 90 kilo tunge backen noterades för fyra mål och fem assist på 43 matcher med J20 i vintras. När det inte krockade spelade också Simon med J18-laget. Han var även med och tränade med A-laget under perioder.
Simon beskrivs som en stabil back med de främsta styrkorna i defensiven men han har kvaliteter även i offensiven.
Totalt under drafthelgen valdes 30 svenska spelare av NHL-klubbarna vilket är nytt rekord.
På fredagen valdes Rasmus Sandin från Rögle av Toronto Maple Leafs i första rundan.