Rögle lånar back från NHL-klubb
Publicerad: 2016-07-25

Han SHL-debuterade i Rögle bara 17 år gammal. Efter tre år i Nordamerika återvänder backen Anton Cederholm till Rögle BK inför den här säsongen, på lån från sin NHL-klubb Vancouver Canucks.

- Det ska bli grymt kul att komma hem och spela för Rögle igen, säger Anton Cederholm från hemmet i Portland, Oregon på USA:s västkust.

Den 21-årige backen Anton Cederholm blir Rögles fjärde nyförvärv inför den kommande säsongen. Fast det är ett välbekant ansikte som dyker upp i Lindab Arena i den grön-vita dressen. Anton (började i Jonstorp) kom till Rögle som 16-årig talang och utbildades här på hockeygym.

- När vi började titta på en utlåning till Sverige den här säsongen och Rögle dök upp så blev jag jätteglad. Det var i Rögle jag formades och utvecklades. Jag A-lagsdebuterade i Rögle, jag har polare i laget, det känns verkligen som att komma hem, säger Anton inför återkomsten.

Han debuterade i Rögles A-lag redan i november 2012, 17 år gammal. Den storväxte och fysiske backen noterades den säsongen för tolv SHL-matcher.

Sommaren efter draftades han av Vancouver Canucks och bestämde sig för att flytta över till Nordamerika. Efter två bra säsonger i Portland Winterhawks i WHL skrev han på ett treårskontrakt med Canucks och inledde förra säsongen på farmarlaget Utahs camp.

- Det var rätt tufft och svårt övertyga att jag skulle ha en plats i AHL-laget. Jag hamnade i Kalamazoo i Michigan i ECHL. Jag är nöjd med säsongen där, jag tycker att jag bevisat för mig själv och andra vad jag kan.

Cederholm är en stor (188 cm och 101 kg) och fysiskt spelande back som är rörlig trots sin storlek.

- Jag tvekar inte att smälla på men gör det för att vinna pucken. Jag har utvecklat mitt fysiska spel i Nordamerika och även blivit bättre pi passningsspelet, att skicka pucken från blad till blad. Jag gillar att ta is och flytta pucken framåt. Och så älskar jag att spela box play och täcka skott, säger han.

Anton lånas ut av Vancouver som tror att ett år i Rögle och SHL är en bra väg mot spel i NHL.

- Jag har följt Rögle hela tiden och det känns som att organisationen tagit jättekliv i en bra riktning. Många spelare utvecklas bra. Titta på förra säsongen. Columbus lånar ut Oscar Dansk som gör det jättebra, Patrick Cehlin kommer från farmarligan och blir Tre Kronor-spelare.

Anton hoppas att spel i Rögle ska föra honom närmre spel i NHL.

- Jag tänker ge allt i vinter och hoppas hjälpa Rögle. Samtidigt som jag själv vill ha ett grymt år och närma mig mitt stora mål, att spela i NHL.
Anton kommer till Sverige och Ängelholm i början av nästa vecka.

- Jag längtar verkligen att få träffa killarna i laget och dra igång.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är glad över att få låna Anton av Vancouver:

- Jag vill tacka Vancouver för att vi får chansen att låna Anton. Det är ett bra betyg på oss att de tycker att vi kan ge han rätt utbildning, säger ”Masken”.

Vad ser du i Anton?

- Det känns bra att vi får hem Anton, det är en egen produkt. Jag gillar han, han har vinnarskalle. Stor och stark, vi adderar ytterligare muskler till vår uppställning och han är bra på rören.

Med Anton har Rögle nio backar i SHL-truppen:

- Vi vill ha nio stycken. Vi har några yngre spelare som kan behöva avlastning, säsongen är lång.