Ny mediakub i Lindab Arena
Publicerad: 2018-05-09
Rögle BK
Det blir en ny mediakub i Lindab Arena till kommande säsong. Arenabolaget, som äger Lindab Arena, har beslutat att investera i en större och modernare mediakub för att framförallt höja upplevelsen av ishockey för åskådarna till Rögles hemmamatcher i Lindab Arena.

Lindab Arena är en av landets hetaste och bästa platser att se hockey live. En tight hockeyarena där åskådarna sitter ända ner till plexiglaset och tillsammans med en högljudd och engagerad publik gör det upplevelsen i samband med en match till något utöver det vanliga.
Nu satsar Rögle, tillsammans med Arenabolaget, för att höja upplevelsen ytterligare till kommande säsong genom att byta ut Lindab Arenas gamla mediakub mot en både större och modernare mediakub.
– Hallen byggdes om till Lindab Arena 2008 och då investerade vi i en ny mediakub. Den har tjänat sitt syfte väl men är nu tio år gammal och behöver bytas ut. Det har hänt mycket med tekniken under de här åren och även behoven har förändrats. Den nya mediakuben ger Rögle nya möjligheter och besökarna i Lindab Arena får en mycket bättre arenaupplevelse, säger Anders Nelson, vd i Arenabolaget.

Rögles vd Marcus Thuresson är mycket nöjd över Arenabolagets beslut att investera i en ny mediakub:
– Det är jättekul och spännande! Vi har en engagerad publik på våra matcher. Vi är en av få klubbar som ökade snittet den föregående säsongen. Med den nya mediekuben kommer vi att kunna ta upplevelsen i Lindab Arena till ytterligare en nivå, säger Marcus och fortsätter:
– Den nya kuben skapar dessutom nya intäktsmöjligheter utan att göra avkall på själva matchproduktionen för åskådarna. Vi kan skapa bättre repriser och ger våra partners en bättre möjlighet att exponeras i samband med våra matcher.

Den nya mediakuben levereras av iCast som är en av de ledande leverantörerna av moderna och innovativa mediakuber med tillhörande styrsystem. Företaget har redan levererat mediakuber i flera SHL-arenor såsom i Växjö, Skellefteå och Karlstad (Färjestad).
Den nya mediakuben i Lindab Arena blir av samma typ som i till exempel Skellefteå, Karlstad och Leksand, en så kallad 360 graders sömlös mediakub vilket innebär att bildytan på den nya kuben kommer att bli betydligt större och med bättre bild än den gamla. Den gamla kuben har en bildyta på 48 kvadratmeter medan den nya är 98 kvadratmeter.

– Fantastiskt kul att välkomna anrika Rögle BK som ny kund där vi återigen får leverera en mediakub i vår banbrytande sömlösa design. Våra leveranser av mediakuber i sömlös design har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och utomlands. Efterfrågan på våra mediasystem är fortsatt hög och det ska bli riktigt kul att leverera ett nytt modernt mediasystem till Rögle BK och Lindab Arena, säger Mats Hultemark från iCast.

Den nya mediakuben ska vara på plats och i bruk till höstens SHL-premiär.
– Vår målsättning i Rögle är att hockey alltid ska vara bäst att upplevas live i Lindab Arena, avslutar Marcus Thuresson.