Rögle nollade Skellefteå igen
Publicerad: 2020-01-21
Efter match
Rögle svarade för en ny stark prestation när man tog andra raka segern genom att besegra Skellefteå på tisdagskvällen med 4-0 i Catena Arena. Det var målvakten Roman Wills tredje nolla och andra gången den här säsongen som Rögle nollade Skellefteå i Catena Arena.

Det var en match där viktiga poäng stod på spel i jakten på en kvartsfinalplats. Rögle öppnade matchen bäst, man spelade fokuserat och med hög intensitet och checkade ofta fast gästerna i deras egen zon.
Rögle tog ledningen sent i första, Taylor Matson jobbade hårt bakom Skellefteås mål och erövrade pucken och Nils Höglander kunde helt fri framför Gustaf Lindvall göra 1-0.
Rögle ökade på till 2-0 tidigt i andra. Målet var snarlikt det första. Mattias Sjögren checkade hårt bakom mål och vann pucken och serverade Adam Edström ett bra läge framför mål och han gjorde inget misstag.
Skellefteå fick chansen att spela fem mot tre i drygt en minut men Rögle försvarade sig bra och istället för en reducering kunde SHL:s hetaste spelare, Rögles Dominik Bokk sätta viktiga 3-0 i periodens slutskede. Från dålig vinkel hittade han en minimal lucka vid första krysset - hans sjätte mål på fem matcher sen han kom tillbaka från JVM.
Gästerna fick chansen i ett par powerplay i tredje men rättade bara till skottstatistiken. Istället gjorde Ted Brithén 4-0 i powerplay med knappt åtta minuter kvar.
Skellefteå fick ånyo chans att spela 5 mot 3, i två minuter, men Rögles boxplay-spelare gjorde ett hästjobb och dödade den utvisningen också. Matchen slutade 4-0.

Rögle åker till Linköping för match på torsdag innan det blir hemmamatchpå lördag eftermiddag mot HV71.