Växjö vände och avgjorde sent
Publicerad: 2017-01-31
Match
En riktigt bra förstaperiod räckte inte för Rögle. Trots ledning med 3-1 kunde gästande serietvåan Växjö vända matchen och avgöra till 3-4 80 sekunder kvar att spela.

Rögle mötte på tisdagen Växjö för andra gången på mindre än en vecka. Den här gången i Lindab Arena i en match som kallades Retromatchen då Rögle spelade i tröjor med samma design som klubben hade på sina tröjor under 50-talet.

Om det var tröjornas förtjänst eller inte gick väl inte att avgöra, men Rögle fick en drömstart då Sebastian Collberg gjorde 1-0 redan efter drygt en och en halv minuts spel. I ett vackert anfall blev Collberg serverad öppet mål av David Åslin och Joacim Eriksson i Växjökassen var chanslös.

Fast Rögle var inte nöjda med det utan när klockan bara hade passerat tre minuter dundrade Bryan Lerg in 2-0 på ett slagskott från blålinjen i power play.

Innan halva perioden var spelad reducerade Växjö. Ett misstag i mittzon där två Röglespelare kolliderade gjorde att Josh Hennessy i Växjö kom fri med Oscar Dansk i Röglemålet. Hennessy avslutade kliniskt och gjorde 2-1 med en backhand upp i Dansks plockhandskryss.

Efter det målet jämnade spelet ut sig och båda lagen skapade en hel del även om det mest var halvchanser. Med ungefär tre och en halv minut kvar av perioden kom Rögle i ett tre mot en-läge där Bryan Lerg var puckförare på högerkanten.

Lerg valde emellertid att avsluta själv och pucken satt otagbart i närmsta krysset till 3-1. Rögle avslutade perioden med att närmast parkera i Växjös zon men 3-1 stod sig perioden ut.

Växjö fick den bästa starten i andra perioden då Pontus Netterberg gjorde 3-2 efter bara några minuters spel. Dansk släppte retur på ett Växjöskott och Netterberg kunde göra mål med en backhand med ryggen mot målet.

Lite senare fick Växjö ett powerplay som dock Rögle kunde reda ut. Det mest uppseendeväckande som hände var ett mindre slagsmål mellan Rögles Alen Bibic och gästernas Dennis Everberg.

Växjö behöll greppet om spelet även då Rögle hade blivit fulltaligt och en kvittering hängde i luften. Rögle fick inget avbrott i spelet förutom när laget slog icing och samma fem spelare var på isen i över tre minuter under en sekvens i mitten av perioden.

Felix Schütz blev sedan utvisad 2+10 minuter och Växjödominansen höll i sig. Rögles kampmoral var emellertid hög den här kvällen och Växjös kvittering uteblev.

Kort därefter var det Rögles tur att spela i numerärt överläge men förutom ett skott av Sebastian Collberg lyckades man inte skapa något för att utöka sin ledning.

Periodens sista chans i power play fick Växjö i slutet av perioden men lagen gick till kvällens andra pausvila med ställningen 3-2.

Rögle inledde tredje perioden piggast och efter ett par minuters spel träffade Sebastian Collberg ribban bakom Joacim Eriksson. Lite senare var det Växjös tur att träffa ramen då Robert Rosén prickade Dansks vänstra stolpe.

Fortsättningen av perioden var jämn men målen uteblev. Efterhand flyttade Växjö upp spelet mer och mer och kvitteringen skulle också komma. Med drygt sju minuter kvar hittade Pontus Netterberg rätt för andra gången matchen då han satte 3-3 i nättaket direkt efter tekning.

En stark soloprestation av Edwin Hedberg med ungefär fem minuter kvar höll så när på att ge Rögle ledningen på nytt men Hedberg hade dock ingen tur med avslutet.

Växjö fick chansen att ta ledningen med fyra minuter kvar då Ludvig Claesson åkte ut två minuter för en crosschecking. Rögle höll undan men tvingades ändå släppa in 3-4 då Erik Josefsson gjorde mål med knappt en och en halv minut kvar. Ett resultat som stod sig matchen ut.

Patric Andersson