Uppfräschning av restaurangläktaren klar
Publicerad: 2020-10-21
Rögle BK
Ett pressat tidsschema har blivit ännu tightare – när Catena Arena byggs om- och till i vinter så kommer det att påverka aktiviteterna i arenan. Till exempel behöver man stänga Arenarestaurangens matsal under en längre period. Därför har restaurangläktaren, som tillhör Arenarestaurangen byggts om så att vi fortfarande kan ta emot gäster i restaurangen istället för att stänga den.

– Den här lösningen gör vi för att kunna ha igång vår verksamhet i restaurangen på luncher och kvällar under säsongen, annars hade vi kanske behövt korttidspermittera personal igen, säger Christian Sandell, försäljningsansvarig i Rögle BK.

Catena Arena ska byggas till – bland annat kommer en fjärde våning att byggas. Ett komplicerat projekt som ska stå helt klart att invigas i mars 2022. Men redan till våren ska det nya skalet och taket vara klart för att man ska hinna iordningsställa över sommaren så det kan spelas ishockey i Catena Arena till säsongsinledningen 2021. Byggstarten har försenats sex veckor vilket innebär att ett pressat tidsschema blivit ännu mer kompakt.

Bland annat så ska det nya skalet ha extra förstärkning vid respektive kortsida med en rad med pelare. Dessa nya pelare kommer att gå rakt genom alla våningar och bland annat genom restaurangens matsal vilket innebär att den behöver stängas. – Vi visste att vår verksamhet kommer att påverkas under byggtiden men inte hur mycket. Det fick vi veta i förra veckan och sen dess har vi jobbat med att hitta en lösning så vi slipper stänga ner helt, säger Christian Sandell, försäljningsansvarig i Rögle BK.

Lösningen blev att använda restaurangläktaren som tillhör Arenarestaurangen. Med hjälp av våra partners Publik Teknik, Kelo och Ruter AB har man på kort tid byggt om läktaren så att matsalens gäster kan sitta där istället.
– Vi har förflyttat vår matsal ner på vår restaurangläktare och skruvat bort det antalet stolar som möjliggör rätt distansering enligt gällande restaurangrestriktioner. Vi kommer hantera alla sällskap med rätt avstånd och endast de som är ett slutet sällskap kommer får sitta tillsammans, berättar Christian Sandell.

Rögle har i dag tillstånd för att ha 500 personer i Arenarestaurangen. Under matcher kommer man kunna ta emot sammanlagt 200 gäster i restaurang och på restaurangläktare. Tillståndsmyndigheten Syd har gett sitt godkännande och redan till morgondagens match hemma mot Frölunda kommer restaurangläktaren att användas.

Restaurangläktaren kommer även att används för dagens lunch-gäster när matsalen behöver stängas. Vår dagens lunch-servering är öppen alla vardagar 11-13:30.