Matchens förening i kväll: Vejby IF
Publicerad: 2018-01-18
Matchens förening
Det nordvästskånska idrottslivet är brett och engagerar många, både aktiva och frivilliga. Rögle BK vill gärna lyfta fram dessa fantastiska krafter i samband med våra hemmamatcher. Matchens förening i kväll, då vi möter Mora, är Vejby IF – en förening som står för ett engagemang långt utanför fotbollsplanen.

Vejby IF, som bytte namn från Vejbyslätts IF 2009, bildades i det lilla stationssamhället vid Västkustbanan 1921. Året efter blev man registrerad hos fotbollsförbundet och det är från denna tidpunkt klubben räknar sin historia.

Klubben har sedan 1960-talet haft en livfull ungdomsverksamhet som idag omfattar 15 lag i ungdomsverksamheten, både pojkar och flickor, tillsammans är man 350 medlemmar.
Klubbens A-lag spelar i år i division 3 sedan man i suverän stil vunnit fyran förra säsongen.
Seniorfotbollen omfattar även B-lag, U19-lag och ett oldboyslag.

En milstolpe i klubbens historia skrevs 2015 då den nya konstgräsplanen togs i bruk, vilket är en fantastisk träningsmöjlighet inte minst för klubbens alla barn och ungdomar.
Vid sidan om fotbollen driver Vejby IF sedan 1980-talet även en omfattande verksamhet med fritidshem, fritidsklubb och fritidsgård.

Föreningen driver också den populära Vejby Loppis med över 50 000 årliga besök, samt Rondellen som är integrerade verksamheter för långtidsarbetslösa samt nyanlända som drivs i samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen.
Vejby IF har en viktig uppgift med alla sina verksamheter i bygden och med ett stort engagemang i bygden, långt bortom fotbollsplanen.

Innan Rögle-Mora drar igång i kväll så kommer Andreas Ljung, lagkapten i det så framgångsrika seniorlaget i Vejby som vann division 4 i fjol, att genomföra ett symboliskt första nedsläpp.