Poäng i sista - nu laddar J20 för SM-slutspel
Publicerad: 2018-03-11
J20
Det blev en poäng i sista matchen - Rögle J20 föll på övertid i bortamötet i Leksand. Poängen innebar att man definitivt säkrat en plats i JSM-slutspelet som börjar hemma på onsdag kväll i Lindab Arena.

– Det känns såklart bra att vi nått till SM-slutspelet, det var ett av våra mål den här säsongen. Vi har spelat med press på oss de senaste tre veckorna men klarat av det på ett bra sätt vilket vi tar med oss in i slutspelet, säger tränare Gunnar Persson.

I praktiken var Rögles JSM-biljett klar efter lördagens seger över Mora men på söndagen blev den klar även i teorin när Rögle efter en stark spurt i bortamötet mot Leksand resulterade i en poäng. Att hemmalaget vann på övertid (4-3) spelade mindre roll.
Första perioden slutade mållös som spelmässigt var Leksands. I andra kom Rögle igång men det var Leksand som gjorde målen och hade en 2-0-ledning inför tredje.

Johan Zarwel reducerade i tredje men Leksand svarade med ett 3-1-mål. I matchens slutskede tog Rögle ut målvakten och spelade sex mot fyra eftersom Leksand fick en utvisning.
En chansning som gick hem. Balint Horvath reducerade med knappt tre minuter kvar. Rögle fortsatte med sex utespelare och med knappa minuten kvar satte backen Nicklas Würschl (bilden) 3-3-pucken.

På måndag får Rögle veta vem man ska möta, man kommer att bli vald.
– Vi har en bra känsla med oss in i det här. På bortais har vi vunnit fyra av de fem senaste matcherna och är vana att spela under press. Det ska bli kul att förlänga säsongen, säger Gunnar Persson.
Klart är i alla fall att Rögle börjar hemma på onsdag med retur borta fredag och eventuellt avgörande match på lördag.