Aaltonen: "Har aldrig gjort tre så snabbt"
Publicerad: 2018-01-06
Efter match
Tillbaka efter skadan visade Juhamatti Aaltonen vägen med tre mål på drygt sex minuter när Rögle slog serieledande Växjö med 6-2. Den ruinerade anfallaren har gjort många mål i karriären - men aldrig tre så snabbt.

– Nej, tre mål på sex minuter har jag aldrig gjort förut. Skönt att få utdelning och ge oss en bra start att gå på, säger den finske anfallaren.
Juhamatti var såklart i centrum efteråt, media flockades runt Rögleanfallaren. Själv tog han lugnt på all uppståndelse och gladdes istället mest över hur den prestigefyllda segern bärgades.
– Vi spelade väldigt moget och stängde matchen på bästa sätt, säger han.

Juhamatti gjorde comeback i Rögles laguppställning efter att ha missat de fyra senaste matcherna. På andra sidan stod Växjö, suverän serieledare i SHL, och storfavorit.
Men hemma i Lindab Arena har Rögle börjat bygga upp något intressant - förlusten i Karlstad hade inte naggat på självförtroendet eller tron på den egna kapaciteten framför hemmafansen. Även om motståndaren hette Växjö.

Gästerna började bäst men efter knappt sju minuter kom Edwin Hedberg fri men hindrades i skottögonblicket och domarna dömde straff.
Juhamatti Aaltonen fick förtroendet mot Viktor Fasth i Växjös mål. Juhamatti gjorde inget misstag utan satte pucken säkert på den rutinerade och meriterade Fasths plockhandsksida.
– Jag väntade för att se vad han skulle göra, när han inte kom ut så sköt jag.
Lite senare drog Växjö på sig två utvisningar samtidigt och i 5 mot 3 gjorde hemmalaget inget misstag. Juhamatti satte pucken mellan Fasths ben från nästan ingen vinkel alls.
– Jag försökte först hitta Lucas vid bortre men passningen bröts. När jag fick samma läge igen så letade jag efter Lucas men såg att han var täckt. Tror deras målvakt väntade på pass så jag överraskade honom lite genom att skjuta i hålet mellan hans ben, säger Juhamatti och ler.

3-0 gjorde han på en spelvändning där Jack Connolly passade och Juhamatti sköt direkt.
– Tror jag överraskade honom igen. Jag bestämde mig för att skjuta om Jack skulle passa.
Mellan första och tredje målet tog det sex minuter och 14 sekunder. Och Rögle hade fått en drömstart.
Det kunde blivit ett fjärde mål - efter att Rögleanfallaren lurat upp två Växjöspelare på läktaren sköt han men Fasth lyckades rädda med tröjan och axeln.
– Jag trodde faktiskt att den skulle gå in. Men det hade varit för bra, säger han och ler igen.

3-0-ledningen efter drygt elva minuter gav Rögle precis den start man behövde och till sist slutade det 6-2.
– Vi slår bästa laget i Sverige och gör en bra match över 60 minuter. Det ger oss självförtroende och energi för fortsättningen, säger Juhamatti.
Nästa uppgift stavas Brynäs, hemma i Lindab Arena på torsdag. Du köper din biljett här till den matchen.