Rögle slog Frölunda i seriefinalen
Publicerad: 2019-10-05
Efter match
Rögle svarade för en ny imponerande insats när man slog Frölunda på bortais med 2-1 i den tidiga seriefinalen. Dennis Everberg blev tvåmålsskytt och Christoffer Rifalk noterades för sn tredje seger som SHL-målvakt - på tre matcher.

Rögle kom till seriefinalen borta mot Frölunda utan avstängde Nils Höglander och hårdskjutande backen Éric Gélinas samt då långtidsskadade Ted Brithén. Det blev en annorlunda uppladdning med en tidigarelagd isvärmning på grund av en ceremoni innan nedsläpp.
Första perioden slutade mållös, hemmalaget hade mest puck men Rögle var närmast ett ledningsmål när Mattias Sjögren slet sig fri men hans avslut tog i ribban och ut.

Det var mållöst en bra bit in på andra också innan Dennis Everberg kunde bryta dödläget. Han styrde från nära håll in Craig Schiras lyftning mot hemmamålet - Dennis femte mål för säsongen. Två raka Rögleutvisningar gav hemmalaget en bra chans att komma tillbaka - i spel 5 mot 3 kunde man få hål på stabile Christoffer Rifalk i Röglemålet och vi hade 1-1 inför tredje perioden.
Knappt tio minuter in i tredje fick Rögle sitt första powerplay - och då blev det mål. Dennis Everberg var sist på pucken efter ett skott från Niklas Hansson. Målet godkändes efter videogranskning.

Hemmalaget jagade en kvittering men kom ingen vart mot Rögles välorganiserade defensiv. Med två minuter kvar tog Frölunda ut målvakten och spelade med sex utespelare. Rögle red ut stormen och vann med 2-1.
Nästa uppgift för Rögle är hemma i Catena Arena på torsdag då Djurgården kommer på besök.