Säsongens första för Ryfors när Rögle återtog serieledningen
Publicerad: 2019-09-28
Efter match
Säsongens första mål från Simon Ryfors klubba kom då Rögle besegrade Leksand hemma med 5-3. I sin jakt på kvittering tog dalmasarna ut sin målvakt på slutet och då passade Röglecentern på att sätta pucken i tom kasse.

Rögle tog sin femte seger på sex matcher då Leksand var på besök i Ängelholm på lördagseftermiddagen. Rögles nyttige center Simon Ryfors passade på att göra sitt första mål för säsongen. Fast det var inte ett av de svåratste målen han har gjort. Leksand hade tagit ut sin målvakt på slutet i jakt på en kvittering då den 22-årige Kungsbackagrabben satte 5-3 i öppen kasse.
– Jag såg att (Éric) Gélinás sköt och jag åkte på en eventuell retur men pucken studsade rakt till mig och det vara bara att åka mot de tomma målet och lägga in pucken. Inte så svårt men ändå skönt så klart. Först och främst för att säkra segern till laget men även också lite för egen del, förklarar Simon Ryfors.

Att segern gick till rätt lag sett till matchbilden tycker inte Simon Ryfors att det rådde något tvivel över trots att vinsten blev knapp rent siffermässigt.
– Tycker att vi för matchen nästan hela tiden. Fast det var ett tag där i slutet på första perioden som vi kom in i deras spel. Då var vi lite ostrukturerade och kom lite för enkelt in i deras fartfyllda men kanske inte så organiserade spel, säger han och fortsätter:
– De spelade väldigt offensivt och chansade en hel del men jag tycker att vi vann rättvist. Ändå starkt av oss att vinna och vi fortsätter att släppa in ganska lite mål.

Att matchen avgjordes först i slutet är heller inget som förvånar eller oroar honom.
– Vi har avgjort många av matcherna i slutet och det är ingen tillfällighet som jag ser det. Vår moral är stark och vi drabbas aldrig av panik fast att vi har hamnat i det läget ofta nu. Så fort det har hänt så har vi alltid haft en plan för hur vi ska resa oss, förklarar Simon.
På torsdag väntar ny hemmamatch för Rögle då Luleå kommer ner till Catena Arena från Norrbotten. Även då går så klart Rögle för tre poäng.
– Luleå hade vi tufft mot förra säsongen och de har en tydlig struktur i sitt spel. De är svårspelade men vi ska förbereda oss så bra vi kan och kolla mycket video så ska vi säkert kunna ge dem en match, säger Simon Ryfors som avslutning.

Patric Andersson