Flera frågetecken inför första åttondelen
Publicerad: 2019-03-15
Inför match
Ett antal spelare saknades på isen och är frågetecken inför morgondagens första åttondel. Men de som var på isen genomförde den med hög intensitet och ofta med ett leende på läpparna. Det var slutspelsstämning på Rögles träning.

– Det känns bra, vi är excalterade över att vara här och få spela slutspelsmatcher. Det är en bra känsla i gruppen, säger tränbare Cam Abbott efter träningen.

Backen Jesper Williamsson och forwarden Erik Andersson saknades i gårdagens serieavslutning hemma mot Skellefteå. De var boirta även under fredagen och hade fått sällskap av ännu en försvarare, Samuel Jonsson. Dessutom avstod centern Mattias Sjögren från att gå ut på isen.
– Laget får ni se i morgon eftermiddag kl 15:15, säger Cam och ler brett.
Han fortsätter:
— Några spelare saknades av olika anledningar. Det är så här den här tiden på året, det finns spelare som kämpar mot små skavanker eller är krassliga. Vi får se hur läget är i morgon, oavsett så kommer vi att ställa ett hungrigt och motiverat lag på benen.

Rögles första slutspel på 25 år har skapat större hockeyintresse än normalt i Ängelholm med omnejd. Sittplatsbiljetterna som släpptes till måndagens hemmamatch tog slut på mindre än en timme (kan komma ut fler lediga) och även i första matchen i Jönköping i morgon eftermiddag kommer Röglespelarna att ha ett bra stöd av supportrar på plats i Kinnarps Arena.
– Vi har haft ett grymt stöd hela säsongen och det känns skönt att veta att vi har våra supportrar med oss in i slutspelet. Det betyder mycket.

HV71 är i de flestas ögon favorit i den här serien.
– Så är det nog men vi har en bra känsla, vi har gjort bra matcher mot dem under grundserien och vann senast där uppe. De har mer erfarenhet än oss men vi är å andra sidan väldigt hungriga, säger Cam.
– Vi kommer att gå ut och tro på oss själva och avsikten är att vi ska spela vårt spel, säger Cam.

Så här är läget i Rögles trupp inför matchen i morgon, tillgängliga spelare:
Målvakter: Justin Pogge och Ville Kolppanen.
Backar: Craig Schira, Kodie Curran, Daniel Bertov, Éric Gélinas, Jakob Bondesson och Alen Bibic.
Juniorna Martin Vitalos och Oskar Hassel var med på träningen.
Forwards: Daniel Zaar, Leon Bristedt, Lucas Elvenes, Ted Brithén, Nils Höglander, Taylor Matson, Linus Sandin, Simon Ryfors, Daniel Widing, Trevor Mingoia, Kevin Wennström, Olle Liss.
Frågetecken: Backarna Samuel Jonsson och Jesper Williamsson samt anfallarna Erik Andersson och Mattias Sjögren.
Ej tillgängliga: Ben Youds och Jonas Ahnelöv.
Avstängd: Matt Carey.