Shavedown för Röglespelare
Publicerad: 2015-11-04

Ingen har väl undgått att Rögle och övriga SHL-klubbar engagerat sig i Movembers kampanj till förmån för mäns hälsa. Symbolen för Movember är mustaschen som ska odlas i november. På onsdagen fick flera profiler i Rögle proffshjälp av barberaren Mohammad Alasmar på Royal Treatment i Ängelholm.

Tillsammans med ligan, övriga SHL-klubbar gör Rögle en gemensam satsning för att belysa frågan om mäns hälsa och samtidigt samla in pengar till forskning och projekt om testikel- och prostatacancer.

Kampanjen heter Movember och tillsammans med familj, supportrar, personal och partners vill vi engagera oss i kampanjen.

Symbolen för Movember är mustaschen. Medan man i övrigt håller sig renrakad så ska mustaschen odlas och frodas.

Som ett startskott på detta tog Röglespelarna professionell hjälp hos barberaren Mohammad Alasmar på Royal Treatment på Storgatan i Ängelholm.

Rögles Movember team-captain var en av spelarna som satte sig i stolen och låt Mohammad ta bort skägget, fixa till mustaschen och ge tips och råd hur den ska vårdas.

- Det känns lite konstigt men det är för en bra sak. Jag tycker det är bra att hela ligan tar ansvar för en sådan här viktig fråga. Förhoppningsvis kan vi inspirera fler att bidra i kampen. Alla bidrag är viktiga och gör skillnad, säger Christopher.

Efter 20 minuter i barberarstolen var det helt nya Röglespelare som klev upp – och tränare Mikael Gath.

- Det är jättebra att Royal Treatment ställer upp så vi kan få hjälp med att få till mustaschen på ett fint sätt. Det är självklart att vi ställer upp för den här saken, säger Christopher.

Under november kommer flera olika aktiviteter att anordnas med syfte att samla in pengar till forskningen. Bland annat kommer Rögle att spela i speciellt framtaget matchställ i hemmamötet mot Linköping den 24 november. Tröjorna kommer sen att auktioneras ut.

Gå in och registrera dig på Rögle BK:s Movemberteam via roglebk.se/movember och bidra till insamlingen via vår team-sida.

Bland profilerna i Rögles trupp som satte sig i stolen och lät Mohammads rakkniv göra sitt jobb fanns Liljewall, Ludvig Rensfeldt, Daniel Sylwander, Patrick Cehlin, Almen Bibic, Taylor Matson, Kelsey Tessier, Kevin Marshall och Mikael Gath.

Royal Treatment är en frisör och barberarsalong på Storgatan i Ängelholm.

Kort om Movember:

Movember är världens största rörelse för mäns hälsa. Det som startade 2003 i Australien med ett gäng på 30 killar är i dag en global kampanj som finns i 21 länder.

Movember arbetar året runt för att öka medvetenheten om och samla in pengar till forskning och insatser kring prostatacancer, testikelcancer, mental ohälsa och fysisk inaktivitet.