Schira: "Vi får ta lärdom"
Publicerad: 2018-09-15
Efter match
Det blev en tung premiärförlust i Skellefteå Kraft Arena på lördagskvällen. Lagkapten Craig Schira sammanfattade det bra: "Vi gjorde bra saker - men inte hela tiden", sa han efter 1-5-förlusten.

Rögle åkte till Skellefteå och årets SHL-premiär med förhoppningar om att ta med sig poäng med hem. I så fall första gången man gör det sen 2008 (förlust på övertid).
Men Rögle räckte inte riktigt till mot ett rutinerat och välorganiserat Skellefteå. Även om Rögle hade fart och frenesi och sköt mycket mot hemmamålvakten Gustaf Lindvall så fick Skellefteå matchen dit man ville. Efter första halva perioden ledde hemmalaget med 2-0 trots ett 10-2-övertag för Rögle i skott på mål.
– Ja och jag tror de blockerade minst lika många skott. Jag själv hade tre skott som tog på utespelare. Deras offervilja att täcka skott är något som vi behöver ta efter. Vi fick inte genom våra skott medan deras gjorde det och några gick i mål, säger Craig.

En annan stor skillnad var spel i numerärt över- och underläge. Skellefteå hade två power play-tillfällen - och gjorde mål i båda. Rögle hade fyra pp, totalt åtta minuter - men gjorde inget mål.
– Vi får åka hem och träna på vissa detaljer i veckan. Det är bara att ta lärdom av det här, säger Craig.
Han fortsätter:
– Vi gjorde en hel del bra saker. Men bara i 40-45 minuter. Det räcker inte mot ett så bra lag som Skellefteå. Siffrorna är väl för stora. Efter vår reducering till 1-2 i andra så hade vi flera lägen att kvittera. Deras 3-1-mål var tungt i det skedet av matchen.

På bortastå fanns en stor skara Röglesupporters som tagit sig till Skellefteå på olika sätt denna premiärkväll för att stötta sitt favoritlag. Ett gäng hade bilat upp och satte sig sen i bilen för att åka hem, totalt 270 mil tur och retur.
– Imponerande. Vi har grymma fans och vi uppskattar verkligen deras uppoffring och stöd. Synd vi inte kunde bjuda dem på poäng, säger Craig.

Craig spelade ihop med nye backen Jonas Ahnelöv som gjorde sin debut i Rögledressen. Matchen var hans första på mer än ett halvår. Men någon ringrostighet syntes inte.
– Det kändes väl helt okej. Jag försökte spela enkelt och inte ta några risker så här i början. Ge mig några matcher till så är jag inne i det, säger han.