Schira optimistisk inför andra halvan
Publicerad: 2017-12-18
Inför match
Ett tio dagar långt uppehåll är snart över. I morgon drar andra halvan av SHL igång – för Rögles del rivstartar man med ett derby hemma mot Malmö inför en förväntansfull och högljudd publik.

– Det är en match vi ser extra mycket fram emot. Förra hemmaderbyt var en galen match och det kommer att bli roligt att möta dem igen. Inte minst hemma inför vår fantastiska publik som lever med och hjälper oss på ett fantastiskt sätt, säger en av Rögles kaptener, försvarsklippan Craig Schira.

Rögle har firat halvtid som jumbo men en framtidstro och optimism har fötts och växt i det grön-vita lägret.
– Ja, så är det absolut. De sista åtta matcherna, sen Cam Abbott kom in, har vi spelat bättre och fått mer utdelning. Vi behöver dock bli bättre på att avgöra fler matcher, vi borde haft tre-fyra poäng till på de senaste åtta matcherna, säger Craig och fortsätter:
– Spelmässigt har vi höjt oss rejält men vi behöver hitta ett sätt att vinna fler matcher. Det handlar om att utnyttja fler målchanser och bli ännu bättre i både power- och box play. Det är där matcher avgörs, se hemmamötet mot Skellefteå. Vi dominerade men föll efter ett sent mål av dem i power play.

Criag Schira har vuxit ut till den försvarsgeneral man hoppades att man värvade från Luleå i somras. 15 poäng på 26 matcher i offensiven men framförallt en spelare som sätts på isen i alla olika spelformer.
Craig har snittat 23:42 minuters speltid per match så här långt, bara Marcus Högström i Djurgården har spelat mer i snitt. Mot Färjestad borta så spelade Craig 31 minuter och 16 sekunder – alltså mer än halva matchen!
– Jag är tacksam över att tränarna har förtroende för mig och jag har inget emot att få ta ansvar.

Under uppehållet har laget tränat på bra – en viktig träningsvecka där nye tränaren Cam Abbott verkligen haft tid att gnugga detaljer och grunder.
– Det har varit en tuff vecka men det behövde vi. Vi har varit fokuserade vid varje träning och det känns bra inför fortsättningen. Det återstår 26 matcher av grundserien, just nu är det en bit upp till säker mark för Craig och hans lagkamrater.
– Vi är optimistiska här inne i omklädningsrummet. Det är mycket kvar och många poäng att spela om. Men det är viktigt att vi är skärpta i varje match.

Även om det stundar jul och nyår så är det inte så mycket lugn och ro för SHL-spelarna. Rögle spelar i princip varannan dag fram till 6 januari (förutom ett fyra dagar långt matchuppehåll 22-25 december). Åtta matcher varav fem på hemmais väntar.
– Det är en viktig period, här kan mycket hända. Kan vi få lite utdelning så går det snabbt i poängkolumnen. Det hade varit kul att komma lite närmre de andra lagen och kanske stressa dem lite.

Craig Schira har under större delen av säsongen bildat ett stabilt backpar med Alexander Younan – nu får han klara sig utan Alexander ett tag som är skadad och borta från spel de närmsta veckorna.
Istället kan nye finländske försvararen Janne Jalasvaara bli hans nye backpartner. Janne anslöt till laget i förra veckan och kan SHL-debutera i tisdagens Malmö-derby. 33-årige Janne har 15 säsongers rutin från finska ligan och KHL bakom sig.
– Vi har tränat ihop några dagar så det kan bli så. Janne är en rutinerad spelare som kan vara en ledare ute på isen, han är väldigt stark.

Även om det är många matcher runt hörnet så menar Craig att det är viktigt att bara fokusera på den kommande – alltså Malmö i det här fallet.
– Malmö är ett bra lag. Det gäller att vi är fokuserade och startar bra. Sen har vi en fördel i publiken, deras stöd hjälper oss, säger Craig.