Historisk match för Rögle Team Tjejer
Publicerad: 2019-03-11
Team Tjejer
I höstas drog Ellinor Rydell igång hockeyträning för flickor i Rögles regi. I helgen spelade Rögle Team Tjejer sin första match, en träningsmatch mot Limhamn (förlust 4-5), och skrev samtidigt historia då det var första flicklagsmatchen i Rögles historia.

– Det var en härlig känsla att se tjejerna spela sin första match. Vi förlorade visserligen med 4-5 där Limhamn gjorde segermålet med 40 sekunder kvar. Det var lite skakigt kanske men tjejerna var glada trots resultatet och undrade när de skulle spela nästa match, berättar tränaren Ellinor Rydell.
Efter att ha försökt med damlag vid några tillfällen har Rögle BK den här säsongen valt att börja i andra änden - med flicklagsträning. Förre elitspelaren Ellinor Rydell har varit ansvarig för träningsgruppen som under säsongen växt och blivit en stabil och bra träningsgrupp.
– Vi har snittat 18 stycken deltagare per träning och det är över all förväntan. Jag hade en dröm att komma över 20 stycken och det har vi passerat, säger Ellinor.

Flicklagsträningen har pågått sedan i höstas, varje torsdag mellan 16:15-17:30 tränar man.
– Alla tjejer är välkomna att prova på, de aktiva är mellan 4 och 12 år. Jag brukar säga att får vi bara hit tjejer och prova en gång så fastnar de oftast. Så roligt brukar de tycka att det är, säger Ellinor.
Ellinor hoppas att det här är starten på en större flick/dam-sektion i klubben i framtiden.
– Jag tycker det är helt rätt ände att börja med, att skapa ett flicklag och skapa en bra grund. I framtiden hoppas jag att vi får till ett damlag också så att flickorna kan gå vidare uppåt i klubben när de blir tillräckligt gamla.
Det finns flera flickor som tränar med pojklag också i föreningen men för många var helgens match mot Limhamn den första matchen i deras liv.
– Fem av våra 15 spelare hade spelat match tidigare men för resten var det premiär. Och de fick mersmak. Limhamn är också ett relativt nystartat lag och jag kände deras tränare sen innan, därför fick vi till den här matchen.

Flicklagsträningen pågår ett tag till och Ellinor Rydell hoppas att fler nyfikna itittar ut och provar på en gång.
– Vi är i Akademihallen och vi blir glada för alla som vill prova på, säger hon.
Torsdagar 16:15-17:30 är träningstiden.