"Frustrerande med alla uddamålsförluster"
Publicerad: 2017-12-21
Efter match
Janne Jalasvaaras rejäla propp sände en bra signal, Stephen Perfettos första mål gav energi och med en 2-1-ledning en bit in i tredje var Rögle på väg mot att bryta en 22 år lång förbannelse. Men några misstag blev dyrbara.

– Det är frustrerande. Vi behöver hitta ett sätt att vinna matcher på, säger Craig Schira efter 2-3-förlusten i Scandinavium mot Frölunda.
Röglekaptenen konstaterar att december så här långt har varit en tung månad. Fyra uddamålsförluster på fem matcher.
– Det är små marginaler. Men vi är på fel sida när matchen tar slut. Det måste vi ändra på, säger han.

Efter en jobbig första period var Rögle på rätt spår länge i den här matchen. 0-1-underläget hade en bit in i tredje blivit en 2-1-ledning för ett hårt jobbande Rögle.
Men istället för att stänga matchen med tio minuter kvar fick Frölunda ny energi när man lite snöpligt kunde peta in 2-2-pucken bakom en starkt spelande Justin Pogge i Rögles mål sedan man fått pucken gratis bakom Rögles mål.
3-2 gjordes på en snabb spelvändning efter ett felpass av Rögle i anfallszon.
– De misstagen kostar. Vi äldre spelare behöver höja oss och visa vägen, vårt power play måste få utdelning. Det är där matchen avgörs, säger Craig.
Hemmalaget blockade 22 Rögleskott vilket är en av anledningarna till hemmasegern:
– Definitivt. Vi behöver få fram mer skott till mål. Plötsligt så studsar pucken på någon och ramlar in, inget snyggt men viktigt, säger Craig.

Nye backen Janne Jalasvaara är en rutinerad och stark försvarare. Hans tackling på en framstormande Matt Donovan i början av andra fick hela Scandinavium att tystna.
Luften gick ur Donovan och Rögle fick en kick och jämnade ut spelet.
– Ja, fast det räckte ju inte till poäng. Vi behöver spela smartare när vi har ledning, menar Janne.
Stephen Perfetto gjorde 1-1, hans första mål i Rögletröjan.
– Kul att göra mål men det hade varit roligare om vi vunnit, säger Stephen.

Jesper Williamsson gjorde en ny stabil försvarsinsats men kunde inte glädjas över det.
– Det är tungt det här. Ser man på de senaste sju matcherna så hade vi kunnat vinna fem.
Nu väntar tre dagars ledigt innan spelarna samlas på juldagen för träning och uppladdning inför Hemvändarmatchen på annandag jul mot Linköping i Lindab Arena kl 15:15.
– Vi får samla energi de här dagarna och komma tillbaka och vända på det här, säger Jesper.