Målvaktstränare Wennström om sin nygamla trio
Publicerad: 2018-04-13
A-lag
Rögle satsar på samma målvaktstrio till nästa säsong. Klubbens erfarne målvaktstränare, Magnus Wennström, ser fram emot att ha trion Ville Kolppanen, Emil Kruse och Justin Pogge tillbaka och jobba med.

– Det här har varit vår ambition sen vi avslutade säsongen, att ha tillbaka våra målvakter. Jag tycker de fungerade bra ihop och hjälpte varandra, säger Magnus i en kommentar till kontraktsförlängningarna av målvakterna.
Han ser en stor fördel i målvaktsträningen den kommande säsongen:
– Ja, nu kan vi direkt fortsätta med vårt arbete där vi slutade förra säsongen. Vi vet hur vi fungerar och vi vet var vi har störst förbättringspotential och kan lägga fokus på det direkt, säger Magnus.

Vi ber Magnus beskriva sina tre målvakter kommande säsong:
Justin Pogge:
– Pogge är fantastiskt duktig med klubban, han hjälper försvaret på ett bra sätt så att vi inte blir fastcheckade. Det är en atletisk målvakt. Han är en bra hybrid av att kunna spela både ett blockande spel men även ett fångande spel. Han har en bra skalle, han gjorde grymma prestationer när det behövdes som mest och är en bra kille i ett omklädningsrum.

Ville Kolppanen:
– Ville har en hel del rutin men är inte så gammal och jag ser en stor utvecklingspotential i honom. Även om det bara blev en halv säsong så blev han bättre på de saker vi ville att han skulle förbättra. Han är otroligt seriös. Ville är extremt duktig på att läsa spelet, han är inte längst men bra på att se pucken och bra på att fånga med plocken. Han är dessutom skicklig med klubban och hjälper uteförsvaret. En bra lagspelare som sprider bra energi.

Emil Kruse:
– Emil kommer att bli en riktigt bra SHL-målvakt. Han är extremt stor på isen och har en förutsättning att få mycket puckar på sig. Kan göra ytterlägesräddningar men vi jobbar med att han ska vara mer i rätt position när skottet kommer och inte göra så många ytterlägesräddningar. Fick en tuff start hos oss med att ta ansvar på den här nivån men gjorde många bra matcher.

Att starta säsongen med tre målvakter ser Magnus bara som positivt:
– De här tre gör att vi har en stark målvaktsbesättning och står väl rustade för kommande säsong. Vi ska se till att hitta matcher till alla men det är en senare fråga.