Tung bortaförlust i Linköping
Publicerad: 2020-01-23
Efter match
Rögle kom inte alls upp i samma standard som i de senaste matcherna utan föll tungt i bortamötet mot Linköping. Trots en tidig ledning för Rögle genom Kevin Wennström blev det förlust med 5-1.

Rögle fick en bra start i matchen. Ett tidigt numerärt överläge som visserligen inte omsattes i mål men efter drygt tre minuters spel tog man ändå ledningen. En snygg spelvändning där Erik Andersson serverade Kevin Wennström ett friläge och han gjorde inget misstag. Det var juniorcentern Wennströms tredje mål den här säsongen.
Hemmalaget kvitterade några minuter senare då Rögleförsvaret lämnade hemmalagets Olle Lycksell helt fri framför Roman Will i målet som var chanslös. Perioden kännetecknades av ganska hög fart, oordnat spel och mycket fram och tillbaka.

I andra tog hemmalaget över helt, Rögle fick inte ordning på sitt passningsspel och blev fast i egen zon. Tränare Cam Abbott tog timeout efter drygt fem minuter och en viss uppryckning syntes. Hemmalaget tog dock ledningen med 2-1 halvvägs in i perioden. Rögle hade chanser men den här kvällen träffade spelarna hemmalagets målvakt. I powerplay utökade hemmalaget till 3-1 efter 17:30.
Det var uppförsbacke i tredje för Rögle som blev ännu brantare när hemmalaget gjorde 4-1 från nära håll drygt sex minuter in på tredje. I ett sista desperat försök att komma in i matchen tog tränare Cam Abbott ut målvakten med knappt åtta minuter kvar men då kunde hemmalaget göra 5-1 och definitivt avgöra matchen.

Rögle vänder nu hem för att ladda om inför lördagens hemmamatch i Catena Arena mot HV71.