"Tänker du inte som en vinnare så blir du inte en vinnare"
Publicerad: 2018-04-28
Intervju
Mästare i två ligor, 4 VM och nästan 100-faldig landslagsman, proffs i tre stora ligor – han har alltid följt magkänslan. Nu säger Mattias Sjögrens magkänsla att det är dags – att komma hem till Rögle igen.

– Magkänslan har guidat mig bra hittills. Rögle har funnits som alternativ förut men av olika anledningar har jag inte kommit hem. Förrän nu. Nu känner vi att det är helt rätt att återvända, säger Mattias Sjögren som signerat ett fyraårskontrakt med Rögle.

Han kommer hem till en klubb som andas optimism efter en turbulent säsong. Efter en tung start vändes allt och under andra halvan av SHL-säsongen gick laget grymt bra och spurtade förbi en rad lag och klarade nytt kontrakt utan kvalspel.
Nu står man inför sin fjärde raka säsong i högsta serien, sportchef Chris Abbott bygger nu ett lag där man adderar pusselbitar som ska göra Rögle till en allvarlig utmanare om en slutspelsplats.
– Jag har alltid följt Rögle var jag än varit och nu känns det riktigt positivt. Jag känner inte Chris och Cam i deras nya roller men har spelat ihop med dem i Rögle en gång i tiden. Och de är säkert som tidigare, drivna personer som brinner för det de gör och vill framåt.

Mattias har hunnit fylla 30 år och har gjort en imponerande karriär sen han lämnade Rögle våren 2010 efter att klubben trillat ur elitserien. Svensk mästare i Färjestad året efter, proffs i Nordamerika (AHL), Linköping två säsonger och sen proffs i ryska ligan och nu senast två år i schweiziska Zürich som vann mästerskapstiteln på fredagskvällen.

{!A}

Dessutom har han varit bofast i Tre Kronor under lång tid, gjort 86 landskamper och fyra VM (silver och brons).
– Jag har fått vara med om oerhört mycket och är tacksam över allt. Jag har skaffat mig mycket erfarenhet och mognat både som spelare och människa. Jag har blivit ödmjukare och fått mer perspektiv.
– Enda plumpen är väl egentligen att jag aldrig fick göra en NHL-match. De två senaste åren i Schweiz har varit jättebra. En bra liga, nära till allt och det fanns mycket att upptäcka för mig och min sambo utanför hockeyn.

Sportsligt har den gångna säsongen inte riktigt gått som han tänkt sig. Han skadades i vintras (hjärnskakning) och kom tillbaka för tidigt och fick ett bakslag.
– Vi har haft jättemånga skador i vinter så vid ett läge var vi ruskigt kort om folk. Jag gick på för tidigt och spelade två matcher men sen kunde jag inte mer. Jag bestämde mig för att inte riskera något mer. Jag kommer att vara redo inför kommande säsong.

I Zürich finns det sju utländska importspelare, bara fyra får spela per match vilket innebär att tre får sitta på läktaren.
– Det ställs stora krav på importerna här nere. Så länge det går bra är allt toppen men du får veta att du är utbytbar om det hackar. Zürich, ett tippat topplag, blev bara sjua i grundserien men i slutspelet har man visat sin kapacitet. På vägen till finalen har ”Sjöa” från läktarplats kunnat se sina lagkamrater slå ut både ettan och tvåan i grundserien. Finalserien mot Lugano blev en riktig rysare. Zürich hade 3-1 i matcher men Lugano tog serien till en sjunde och avgörande match i går kväll. Trots att Lugano hade hemmaplan kunde Zürich vinna med 2-0 och därmed vinna mästerskapstiteln.

Nu är äventyret i Europa över. Mattias och sambon Ellen Liljeqvist ska nu packa ihop sina saker och förbereda hemresan till Sverige och nordvästra Skåne.
Han har hunnit med mycket redan men är hungrig på mer:
– Nej, så gammal är jag väl inte? Jag hoppas ha många fina år kvar. Det ska bli kul att komma hem och spela inför familj, vänner och fansen i Lindab Arena.
Mattias är sugen på att vinna mer:
– Jag vill vara i ett vinnande lag, det är så mycket roligare då. Jag kommer att komma hem till en bra grupp med många bra personer i omklädningsrummet som tillsammans kan dra lasset. Jag gillar krav och ska ha krav på mig.
– Jag märker att Rögle håller på att förändras på ett positivt sätt. Det är viktigt att inställningen i gruppen och klubben är att man vill nå toppen. Tänker du inte som vinnare så kan du inte bli en vinnare. Det är inget som sker över en natt men jag känner att Rögle tagit steg i den riktningen och där tror jag att jag kan vara med och bidra ytterligare. Det finns bra förutsättningar och jag ser fram emot att komma hem, avslutar Mattias.