"Vi trivs tillsammans"
Publicerad: 2015-10-31

En ny jätteinsats, andra raka trepoängaren inom ett dygn, poäng i fem av de sex senaste matcherna och en nygammal kedja som driver på framåt. Det är saker som lyft Rögle över slutspelsstrecket.

Rögle avslutade SHL-spelet innan landslagsuppehållet på allra bästa sätt. Supervändningen hemma på fredagen som gav en 6-3-seger över Örebro följdes upp med en perfekt bortainsats och en ny seger, 4-2, mot samma gäng.

- Det är en trevlig vana vi skaffat oss. Riktigt skönt och det betyder mycket för oss framöver att vi får utdelning i poängen, säger Rögleanfallaren Jordan Smotherman.

Smotherman, Jack Connolly och Taylor Matson fick fortsatt förtroende ihop i en kedja efter den grymma vändningen i fredags som de iscensatte.

Och kedjan fortsätter att leverera – de var ett ständigt hot och inne på de två första målen. 2-1-målet gjorde Jordan Smotherman bara 22 sekunder in på andra perioden.

- Jag vann pucken i egen zon, passade till Jack och stack i full fart mot deras mål. Jag vet att Jack ser mig så jag satsade på att slå deras försvarare och hinna först, berättar Jordan.

Jordan körde förbi två backar och satte distinkt 2-1-pucken bakom Julius Hudacek, hans femte SHL-mål för säsongen.

- Vi trivs ihop, vi har en bra kemi och gillar att spela ihop. Jack och Taylor är kanonspelare att ha med sig ute på isen, säger Jordan och ler.

Dominik Granak gjorde precis som Smotherman, mål för andra matchen i rad. Slovaken inledde vändningen med viktiga 1-1 i slutet av första perioden.

Dominik avancerade genom mittzon och sköt stenhårt vid vänster stolprot.

- Jag har haft svårt göra mål tidigare, nu är det precis som man känner att jag gör mål, säger Dominik.

Han fortsätter:

- Det var en riktigt skön seger, att ta två raka segrar innan uppehållet betyder jättemycket för oss.

Fredagens store hjälte, tvåmålsskytten Almen Bibic, höll på att bli olycksgubbe i slutminuten när han blev utvisad för en puck över plexiglaset.

- Jag blev jätteledsen. Det får bara inte hända. Skönt att vi klarade det, säger han.

Almen kunde från utvisningsbåset se Daniel Sylwander lyfta in 4-2-pucken i tom bur med fem sekunder kvar.

- Jag blev så glad och lättad när han satte den. Sjukt skönt för oss, klubben och alla våra supportrar, säger han.

De flesta Röglespelare kan nu fira med två dagars ledigt. Förutom juniorerna Filip Karlsson (gjorde en ny stormatch) och Ludvig Claesson. De stannade kvar i Örebro för att spela med J20 mot Örebro på söndagen. Deras tredje match på lika många dagar.