Widing: "Det finns potential i laget"
Publicerad: 2018-10-10
Match i CHL med Djurgården på tisdag kväll på Hovet – på onsdagsmorgonen var Daniel Widing klar för Rögle BK – sugen att hjälpa sitt gamla lag.

– Det är snabba ryck i den här branschen, ha ha. Jag har haft en bra tid i Djurgården men nu ser jag fram emot att komma ner och hjälpa Rögle att vända på det, säger Daniel Widing.

Rögle BK har skrivit ett korttidskontrakt med den 36-årige anfallaren Daniel Widing för att täcka upp för skadade centern Matt Anderson. Och det lär inte bli några inkörningsproblem – Daniel har spelat i Rögle de två senaste säsongerna och vet vad som väntar.
– Ja, jag känner ju de flesta killarna i laget och lagledningen och jag hittar i Lindab Arena. Det ska bli riktigt kul att få komma tillbaka, jag stortrivdes i föreningen och fansen var grymma. Dessutom har nordvästra Skåne blivit vår bas, säger Daniel.

Daniel har spelat sju SHL-matcher och fem CHL med Djurgården när han nu lämnar ett topplag för Rögle.
– Jag är i jättebra form även om istiden reducerats på sistone. Jag är redo att spela direkt mot Örebro om Cam (coach Abbott) vill, säger Daniel som på onsdagsmorgonen packade in sakerna i bilen för att åka ner med familjen i bil till Skåne igen.

Daniel kom till Rögle för nästan exakt två år sedan på liknande sätt. Ett korttidskontrakt som sen förlängdes till nästan två år.
– Det hade gått tungt då också minns jag. Jag är lite överraskad över utdelningen för laget i år, det finns helt klart potential i laget, jag följde dem ganska nära under försäsongen innan jag fick kontrakt med Djurgården. Det är lite därför jag kommer ner. Det ska bli kul att försöka få hjälpa till att få ordning på det.

Sportchef Chris Abbott trycker på att Daniel kommer att tillföra energi och rutin i laget. Daniel håller med.
– Jag är laddad för att komma in med bra energi. Jag är en hårt arbetande spelare. Sen gör jag gärna lite poäng också. Men det är viktigt att komma ihåg att i sådana här situationer så är det laget tillsammans som ska vända på det. Jag kommer att bli en av flera brickor. Men det ska bli kul att komma tillbaka till Rögle, det lovar jag, säger han.

Daniel är med på Rögles matchvärmning på torsdagen och som sagt, redo att spela om han blir uttagen i matchen i Lindab Arena på kvällen.