Hansson en av många derbyhjältar
Publicerad: 2019-09-17
Efter match
När Rögle tog andra raka segern i inledningen av SHL var backen Niklas Hansson en av matchhjältarna då Malmö bortabesegrades med 3-4 i säsongens första derby. Med ett mål och ett assist samt ett uppoffrande spel i egen zon var han en av Rögles bästa för kvällen.

Efter hemmasegern mot HV71 i seripremiären i lördags tog Rögle återigen en ny trepoängare. Efter ett väl genomfört Skånederby i Malmö Arena kunde segern till slut bärgas med 3-4 (1-2,0-1,2-1) inför många tillresta och lyckliga Röglefans.
En av hemvändarna inför säsongen, backen Niklas Hansson, var en av de som låg bakom segern med ett mål och ett assist. Lägg till det ett stabilt och uppoffrande spel i egen zon och i boxplay så är det lätt att förstå att leendet var stort efter matchen.
– Underbart att vinna här nere inför så många Röglesupportrar. De hördes mer under hela matchen än vad Mälmös fans gjorde och det kändes nästan som hemmaplan, säger han och fortsätter att analysera matchen:
– Tycker vi får en bra start och har bra kontroll på hela matchen. Sen får vi en dipp i början av tredje då de kommer tillbaka och lyckas kvittera. Fast sen visar vi en jäkla bra moral som kommer tillbaka igen. Skönt att vi lyckades sätta dit segermålet under ordinarie tid.

Efter två matcher ser det ut som att Niklas Hansson kommer mer och mer in spelet och i derbyt var han en av Rögles bästa där konkurrensen om den positionen sannerligen var hård. Många spelare gjorde stabila insatser och jobbade hårt.
– Det känns kul att spela och när hela laget spelar så här så går ju allting mycket lättare, förklarar han och rosar även sin backpartner:
– Jag och Kodie (Curran) har ju spelat tillsammans varenda match sen första träningsmatchen. Vi är ganska lika i spelstilen och båda är kreativa. Fast vi kompletterar ända varandra bra och har bra koll på vem som stöter och följer med upp i anfallen och vem som stannar.

Efter matchen stod Rögles fans kvar och ropade in sina hjältar på isen för att bli hyllade. En känsla som är väldigt speciell för Röglespelarna.
– Det känns jättestort att gå ut där tillsammans och höra deras uppskattning. Våra fans är fantastiska och hjälper oss mycket i alla matcher, menar Hansson.
Redan på torsdag väntar nästa match då Rögle tar emot nykomlingen Oskarshamn hemma i Catena Arena. Ett Oskarshamn som har inlett SHL med fyra poäng på de två första matcherna.
– De har så klart massor av självförtoende nu och det blir en tuff match. Det kommer inte att bli någon underskattning från vår sida trots att de är nykomlingar, avslutar Niklas Hansson.

Patric Andersson