Efter match: Leksand-Rögle 1-5
Publicerad: 2021-09-16
Rögle besegrade Leksand med 1-5 i Tegera Arena under torsdagskvällen och tog därmed sin andra raka seger i årets SHL.

Med fyra mål i mittperioden grundlade Rögle sin andra raka trepoängare i SHL-upptakten. Marco Kasper, Brady Ferguson, Ryan McKiernan, Robert Lantosi och Tyler Kelleher gjorde Rögles mål i matchen. Christoffer Rifalk räddade 28 skott och Samuel Johannesson stod för två assist.

Kasper gav Rögle ledningen med 1-0 i powerplay efter 4:07 av mittperioden när han med ett slagskott överlistade hemmamålvakten Kasimir Kaskisuo. Målet var Kaspers första någonsin i SHL. Bara 40 sekunder efter ledningsmålet såg Brady Ferguson till att öka på Rögles ledning. I en två-mot-en-situation väggspelade Ferguson med Anton Bengtsson och kunde lägga in pucken i tom kasse.

Ryan McKiernan hittade rätt från sin backposition till 3-0 efter 8:18. Målet var McKiernans första i Rögle. Sitt första mål i den grönvita tröjan gjorde också Lantosi som skickade in 4-0 efter 13:32 av mittperioden.

I slutperioden ökade Tyler Kelleher på till 5-0 efter 4:52 efter att han satts upp i slottet av Leon Bristedt och Samuel Johannesson. Målet var Kellehers andra för säsongen.

Leksand lyckades sedan spräcka Rifalks nolla. Efter 6:30 kom reduceringen genom Ben Thomas.

Den första perioden slutade mållös med skottstatistiken 7-7. Rögles seger innebär att laget har full pott efter två omgångar.

I nästa omgång väntar Växjö Lakers på bortaplan. Matchen spelas den 25 september.

PREMIÄRMÅLSKYTTAR

Rögle fick ordentlig utdelning i mittperioden. Laget gjorde fyra mål på tio skott och grundlade därmed segern. För målskyttarna Kasper, McKiernan och Lantosi innebar deras mål deras första i Rögle-tröjan.

KASPER FÅR ROOKIEKONTRAKT

Efter att ha passerat 100 SHL-minuter fick Marco Kasper efter matchen sitt första A-lagskontrakt med Rögle. Läs mer här:

• {!B}

FRÅN OMKLÄDNINGSRUMMET