Everberg stor matchhjälte i Scandinavium
Publicerad: 2019-10-05
Efter match
Rögle succéstart på SHL fortsätter och på lördagskvällen vann laget den tidiga seriefinalen uppe i Scandinavium mot Frölunda med 2-1. Stor matchvinnare blev Dennis Everberg som stod för båda Rögles mål.

På lördagskvällen ställdes Rögle inför sin hittills största utmaning då man åkte upp till Göteborg för att möta Frölunda i en tidig seriefinal. Det blev en målsnål tillställning som Rögle lyckades vinna med 1-2 (0-0,1-1,0-1) efter att Dennis Everberg styrde in båda Rögles mål från sin favoritposition framför mål. Matchen i sig var kanske inte Rögles bästa offensivt sett men man lyckades återigen hitta en väg att vinna.
– Egentligen gjorde vi nog inte en av våra bättre matcher så här långt. Vi slarvade med passningsspelet och kastade bort lite mycket puckar. Samtidigt var det två bra försvar där ute och Frölunda är det bästa laget vi har mött så här långt, summerade Dennis Everberg intrycken några minuter efter slutsignalen.

Efter en mållös förstaperiod kunde Rögle göra 0-1 drygt halvvägs in i den andra perioden. Dennis Everberg hittade sin favoritposition framför motståndarmålet och kunde styra in pucken i krysset.
– Jag kände på mig att (Craig) Schira skulle lägga pucken på mål så jag tjuvade lite. Skönt att se pucken gå in och se att det lönar sig att lägga puckar på mål, säger han och fortsätter med att beskriva sitt andra mål som betydde 1-2 mitt i tredje perioden:
– Kände att pucken touchade mig men jag vet inte exakt var den tog. När det sedan blev videogranskning så blev man lite rädd att det skulle bli bortdömt. Fast när jag såg reprisen så försvann min oro.

I och med de tre poängen så utökade Rögle serieldningen i SHL och har nu fyra poäng till godo på just Frölunda. Förhoppningarna om en bra start på säsongen fanns men frågan är ändå om det inte har gått aningen bättre än förväntat.
– Svårt att säga för jag tycker faktiskt att vi har lite mer att ge rent spelmässigt. Fast resultatmässigt kan vi inte klaga och det känns riktigt bra att ha fått den här starten. Självfallet kommer även vi att få våra dippar och då gäller det hantera dem och se till så att de blir korta, förklarar han.

En annan förklaring till Rögles fina säsongsinledning är systemet och spelarnas vilja att följa det.
– Alla har köpt vår spelidé och sina roller till hundra procent. Det gäller att vi fortsätter att göra det men just nu spelar vi bra och jag tycker inte att tabellen ljuger. För tillfället är vi så här bra och vi förtjänar att ligga i topp, utvecklar Everberg och sänder avslutnngsvis också en hälsning till de många tillresta Röglefansen:
– Det var en grym inramning i den här matchen (11.426 åskådare) och våra supportrar bidrog starkt till det. Just i dag kanske jag inte hörde dem hela tiden men det var riktigt kul att åka in igen på isen efter matchen och tacka dem. De har förtjänat den här framgången och är väldigt viktiga för oss.

Patric Andersson