Taylor firar 200 i kväll
Publicerad: 2018-10-25
Inför match
Han är inne på sin femte säsong i Rögle – i kvällens bortamatch mot Färjestad jubilerar hårt arbetande anfallaren Taylor Matson. Den 30-årige amerikanen gör då sin 200:e tävlingsmatch i grön-vit dress.

– Det är en speciell känsla, jag är stolt och glad över att nå upp till så många matcher för Rögle BK, säger Taylor Matson när vi berättar för honom om kvällens jubileum.
– Det blir en speciell match för mig, fortsätter han med ett brett leende. På 199 matcher i Rögle har Taylor gjort 26 mål och 56 assist (82 poäng) och 110 utvisningsminuter.

Taylor Matson kom till Rögle hösten 2014. En hårt arbetande anfallare som satt en stolthet att göra sitt bästa varje dag, träning som match. Användbar både som center och ytterforward och i såväl powerplay som boxplay – en önskespelare för alla tränare med andra ord.
– Jag har många bra minnen under min tid i Rögle. Men ska jag ta fram några speciella så måste det vara när vi gick upp i SHL och fansen kom ut och firade med oss på isen. Och så min första SHL-match, jag har alltid haft som mål att spela hockey i en toppliga. Och sen förstås alla derbymatcher mot Malmö, de är också speciella, säger Taylor.
Inför säsongen förlängde Taylor kontraktet med Rögle med ytterligare två år vilket innebär att han kan klättra en bra bit upp i listan över antalet matcher i Rögle.
– Ja, jag känner mig ung och fräsch, säger 30-åringen med ett skratt.

Taylor har den senaste tiden bildat kedja med Daniel Widing och Linus Sandin – en riktigt jobbig trio att möta.
– Vi trivs tillsammans. Vi spelar aggressivt, åka mycket skridskor och stressa motståndarna. Vi försöker visa vägen med vårt spel. Vi har skapat rätt mycket chanser också, förhoppningsvis kan vi omvandla chanserna till mål också, säger Taylor.
– Jag tycker hela laget tagit positiva kliv i spelet och jag är förväntansfull inför kvällens match. Jag vill att vi går ut hårt och krigar för varandra.

Vad gäller senaste nytt inför kvällens match i Karlstad så värmde Rögle strax före lunch. Matchtruppen är densamma som senast mot Timrå förutom att Alen Bibic är med och Jesper Williamsson utanför truppen. Hur laget formeras släpps en timme före nedsläpp.