Rögle föll hemma mot serieledaren
Publicerad: 2020-01-16
Efter match
Det blev en målrik tillställning när serieledande Luleå gästade Catena Arena på torsdagskvällen. Gästerna imponerade från start och vann med 7-4.

Rögle fick sämsta tänkbara start i den här matchen, två raka utvisningar och ett ledningsmål för Luleå i spel 5 mot 3 gjorde att gästerna tog kommandot. Gästerna ökade på till 2-0 innan halva första var spelad.
I periodens slutskede blev Rögles målkung Daniel Zaar illa tacklad bakom motståndarmålet och fick lämna matchen. I det följande 5 mot 3-spelet reducerade Leon Bristedt och Rögle var med i matchen igen.
Daniel Zaar kunde inte spela vidare men hälsade efteråt att han mådde bra efter omständigheterna.
Många trodde på en målsnål och tillknäppt tillställning men de fick fel. I andra ramlade puckarna in åt båda håll. Gästerna gick upp till en 4-1-ledning efter mål i både powerplay och boxplay men Rögle svarade med två raka reduceringar. Dominik Bokk gjorde mål för tredje matchen i rad i powerplay och unge backen Samuel Johannesson gjorde 3-4, hans första SHL-mål. Luleå kunde dock dryga ut ledningen till två mål igen med ett 5-3-mål bakom nyss inbytte Roman Will i Rögles mål och Rögle hade en tuff uppgift när man skulle komma ikapp i tredje perioden.

Till tredje hade gästerna stramat upp sitt spel och släppte inte till något. Med tio minuter kvar gjorde man 6-3 på en spelvändning och därmed var matchen avgjord. Till sist slutade matchen 7-4 till Luleå - Dennis Everberg blev Rögles fjärde målskytt den här kvällen.
Rögle åker till Örebro för match på bortais på lördag innan det är dags för nästa hemmamatch, mot Skellefteå på tisdag i nästa vecka.