Viktig övertidsseger för J20
Publicerad: 2019-01-12
J20
J20 reste sig på ett imponerande sätt efter den snöpliga derbyförlusten i Malmö i torsdags och svarade för en stark laginsats borta mot Södertälje. Trots rejält manfall så kunde man vinna med 4-3 efter förlängning där backen Isac Johnsson blev segerskytt bara tolv sekunder in på övertiden.

– Vi gör en bra bortamatch, en riktigt stark och gedigen laginsats från vår sida. Vi visar upp mycket bra spel långa stunder och vi har ett driv idag som är riktigt kul att se, säger Rögletränaren Jonas Elofsson.
Rögle föll i torsdags med 3-4 i Malmö och ställdes på lördagen inför en ny utmaning, i Södertälje som har ett storväxt och betydligt äldre lag än Rögle.
– Det blev en fysisk match i högt tempo. Det märks emellanåt att de har många sistaårsjuniorer men i spelet tycker jag att vi är det bättre laget. Vi har många skickliga spelare som fick lite yta idag att jobba på och det gynnade oss, säger Jonas.

Ett dystert skadeläge gjorde att Rögle kom till matchen med endast elva forwards och sex backar och sjukdomar gjorde att två spelare fick lämna återbud innan nedsläpp. Under matchen klev ytterligare två spelare av, skadade.
– Vi slet hårt på spelarna som var kvar. Vi hade med unge Sebastian Törnqvist (född 03) som debuterade i J20 i dag och det var roligt att se honom spela. Han visade många bra kvaliteter, kul att släppa fram yngre samtidigt som vi ska vara rädda om dem och skynda långsamt för deras utvecklings skull, säger Jonas.

Det var 1-1 efter första perioden sedan Karl Påhlsson kvitterat hemmalagets ledning. I andra gick Rögle ifrån till 3-1 efter två mål av Michal Mrazik men Södertälje reducerade innan pausvilan och knappt fem minuter före full tid i tredje kvitterade man. I förlängningen avgjorde Rögle direkt genom backen Isac Johnsson (bilden) och knep därmed bonuspoängen.
– Isac gör ett fint hockeymål i förlängningen, i 3 mot 3 blir det mycket yta och Isac utnyttjade det på ett bra sätt när han följde med upp i anfallet och sköt in pucken mellan benen på målvakten, berättar Jonas.
Noterbart är att Kevin Wennström, som varit utlånad till Västervik i allsvenskan i fyra matcher, var tillbaka i Rögledressen och spelade för J20.
Röglejuniorerna har ännu en bortamatch på programmet, Karlskrona på onsdag, innan det till helgen är hemmapremiär efter nyår, mot Brynäs på lördag.