Curran högst delaktig med tre assist i derbysegern
Publicerad: 2019-11-28
Efter match
Hela SHL:s poängbäste back Kodie Curran var en av de stora hjältarna när Rögle kunde ta säsongens andra derbyseger. Med tre assister bidrog han i hög grad till de två poängen Rögle tog när laget vann med 4-3 efter förlängning.

När Rögle tog en efterlängtad seger i SHL var kanadensiske backen Kodie Curran en av de stora hjältarna. Med tre assister var han en av de bidragande orsakerna till att laget kunde ta sin andra derbyseger för säsongen.
– Hade jag tre assister i kväll?, undrar han lite överraskat när han konfronteras med uppgifterna efter matchen och fortsätter:
– Jag kommer knappt ihåg dem nu så här nära slutsignalen men om jag tänker efter så är jag nog mest nöjd med framspelningen till Nils' (Höglander) mål. Minns att jag upptäckte honom sent men så honom till sist i ögonvrån. Fint avslut av honom också och ett viktigt ledningsmål i slutet av andra perioden. De andra två assisterna var jag egentligen inte så mycket delaktig i om jag ska vara ärlig.

Att segern var skön gick inte att ta miste på hos Kodie Curran och hans lagkamrater efteråt. Förhoppningsvis kan vinsten var starten på något nytt för laget.
– Alla vet att vi har en lite tuff tid bakom oss på sistone med ont om vinster. Nu känns det som att vi vänder blad, glömmer detta och istället ser framåt, säger han och ger sig på en analys av matchen:
– Vår nyckel i alla matcher är att spela en hård, rak och enkel hockey. I kväll hittade vi tillbaka en hel del till det spelet och så måste vi fortsätta för det komnmer viktiga matcher framöver nu. Just i kväll hjälptes vi även av våra fans som är de bästa i hela landet. Stämningen var elektrisk och samtidigt var det mycket känslor även på isen som publiken säkert gick igång på.

Det här med känslor både på och utanför isen är ju alltid en stark ingrediens i ett derby mot Malmö. Under den första perioden svallade känslorna kanske över en aning då Kodie Curran hamnade i bråk och diskusioner med Malmös retsticka Emil Sylvegård.
– Det var egentligen bara kul med honom. Jag frågade lite hur det var med honom eftersom det var ett tag sen jag träffade honom, flinar Curran och beskriver avslutningsvis Malmöforwarden lite mer ingående:
– Jag respekterar honom för det han gör på isen. Han gör det han är bra på och sköter den rollen mer eller mindre perfekt. Det är hans stil men han spelar inte alls som jag gör. Helt ärligt ska det till mer än så för att han ska komma innanför skinnet på mig. Jag blir inte särskilt provocerad.

Patric Andersson