J18 till SM-kvartsfinal
Publicerad: 2018-03-18
J18
Rögle J18 är klart för JSM-kvartsfinal! Detta efter en mycket stark insats i den tredje och avgörande matchen borta mot Leksand i åttondelen. Man vann med 5-2 och kan nu sikta på en kvartsfinal hemma på torsdag.

– Allt som vi inte gjorde i går gjorde vi bra i dag. Vi var närvarande från start, spelade aggressivt och gjorde det jobbigt för Leksand, säger en glad Rögletränare Fredrik Liljewall.
– Jag är riktigt stolt över killarnas insats. En riktigt skön seger.

Rögle förlorade lördagens match klart (2-7) men använde sen tiden mellan match 2 och 3 till att ladda om och fokusera.
Dessutom anslöt fyra spelare från J20-laget som var sugna på avancemang efter förlusten i Växjö på lördagen.
Gustav Arvidsson gav Rögle ledningen i första perioden. I andra startade Rögle riktigt bra, Adam Jernberg gjorde 2-0 efter knappa två minuter och när Edvin Hansson gjorde 3-0 för Rögle mitt i andra perioden hade Rögle ett bra grepp om kvartsfinalplatsen.

I sista perioden gjorde Jakob Bondesson 4-0 med drygt åtta minuter kvar. Leksand reducerade två gånger men Oliver Johannesson spikade resultatet med ett 5-2-mål i tom bur.
– Vi gör en gedigen laginsats hela vägen och vinner rättvist, säger Fredrik Liljewall.
Vem som blir kvartsfinalmotståndare bestäms på måndagen. Rögle kommer att väljas av något av de fyra bäst rankade lagen.
– Oavsett vem vi får möta så känner vi att vi har en chans att nå spelet om medaljerna. Vi börjar hemma och vi såg den här helgen hur viktigt det är att vinna den och ha med sig den till helgens retur, säger Fredrik.