"Strukturen är bättre nu"
Publicerad: 2016-10-21

Tålamod, disciplin och struktur.

Det är tre nyckelord för Rögle enligt backen Kevin Marshall.

Strafförlusten hemma mot Luleå var en ny hedersam förlust - och besvikelsen i Röglelägret var stor efter slutsignalen.

Men på fredagen var besvikelsen bortstädad - istället andades laget en försiktig optimism och framförallt en tro på att det man gör just nu är rätt.

- Strukturen har förbättrats rejält de senaste matcherna. Det är positivt och fortsätter vi så här så kommer det att vända, säger Kevin Marshall.

Den kanadensiske backen lutar sig mot en dörrpost in till tvättstugan, han har fortfarande utrustningen på sig efter fredagens träning. Han ser mer avslappnad ut än på länge.

- Jag har varit frustrerad och är frustrerad när vi inte vinner. Men nu börjar jag se ett lag som växer ihop och gör rätt saker, säger han.

Vad är det du ser som blivit bättre?

- Jag tror på en bra grundstruktur. Ett bra positionsspel där alla litar på varandra och gör som vi sagt. Mot Luleå började allt fler saker kugga i varandra. Vi hade inte så många röda avslut, förstapassen satt på bladet oftare, vi var disciplinerade, vårt power play gjorde mål, Dansk bra i målet.

Han fortsätter:

- Jag behövde inte fundera på om någon täckte upp för mig om jag stack ut och stötte på deras spelare i hörnan. Det fanns folk som fyllde upp för mig. Jag kan skicka pucken i passningsfickan utan att behöva titta upp. Det är små men viktiga detaljer som gör att helheten blir bättre, säger han.

Kevin skrev nytt tvåårskontrakt inför den här säsongen. Han ville vara med på den resa han tyckte klubben och laget precis påbörjat:

- Vi här inne vill bli bättre än i fjol. Och den ambitionen har vi fortfarande. Vi har inte fått den start vi hoppats på men det är gott om tid kvar och nu känner jag att vi är på rätt väg.

- Vi satte oss ner för en tid sedan och snackade genom saker. Vi har skruvat till vissa saker och vi har hittat en lösning som alla köper. Vi är konsekventa och gör samma saker varje dag, oavsett om det är träning eller match. Det ger utslag.

Det är tätt mellan matcherna, redan i morgon eftermiddag är det ny match, mot Leksand på bortais. Ett Leksand som ligger jumbo.

- Det spelar ingen roll vem vi möter. Håller vi oss till vår struktur och med samma fina arbetsmoral så är vi svårslaget. Det är en stor match, det är bara att titta i tabellen men vi får inte stressa upp oss i onödan, avslutar han.