Målfest när J20 tog nytt steg mot JSM-spel
Publicerad: 2019-03-02
J20
Det blev till sist en programenlig seger för J20 hemma mot tabelljumbon Timrå. Men bakom siffrorna 7-4 döljer sig en dramatisk historia som höll på att glida Röglespelarna ur händerna i tredje perioden när gästerna med tre snabba mål gick ikapp till 4-4.

– Vår insats pendlade lite väl mycket i den här matchen för att man ska vara riktigt nöjd. Samtidigt måste jag berömma killarna för hur de tar sig samman och kommer tillbaka efter en dålig period. Det visar på bra lagmoral, säger Rögletränaren Jonas Elofsson efteråt.
Faktum är att laget hade två mindre bra stunder i matchen men studsade tillbaka - och de tre poängen gör att laget tog ett nytt kliv mot JSM-slutspelet senare i mars.
– Inget är klart ännu men vi har skaffat oss sex poängs marginal ner till Brynäs under slutspelsstrecket och nu är det bara fyra matcher kvar. Vi har en ny grymt viktig match mot Skellefteå hemma i morgon söndag (11:30), säger Jonas.

Matchen, ja Rögle såg inte ut att vara riktigt på tå i första perioden. En period som slutar 1-1 efter hemmamål av Artemi Aleksandrov.
I andra ryckte Rögle upp sig rejält vann den med 3-0 och hade en 4-1-ledning inför tredje. Målskyttar i andra var Aleksandrov igen, Sebastian Cederle och Michal Mrazik.
– Vår första period var vi inte alls nöjda med men killarna tog sig samman i pausen och kom ut som ett helt nytt lag i andra. Det var helt annan energi, vi gick på kropp och fick stopp på deras spel.

Med en 4-1-ledning i ryggen så gick hemmaspelarna ut till tredje för att spela hem tre poäng. Men det höll på att straffa sig. Tre raka Timrå-mål på inder sex minuter gjorde detta till en öppen historia.
Men Rögle fick ordning på spelet och 5-4 genom Benjamin Magnusson med åtta minuter kvar var viktigt. Rögle fick tillbaka energi och spel och gled ifrån till en säker 7-4-seger efter mål av Gustav Arvidsson och Balint Horvath.

– det var skönt att vi kunde komma tillbaka och vinna, det var det alla förväntade av oss.
Röglespelarna har en ny viktig hemmamatch på söndag mot Skellefteå - en ny seger och man står med mer än en skridsko i slutspelet.
– Det ska bli kul. Viktigt killarna använder timmarna mellan matcherna på bästa sätt för att komma redo för en ny tuff utmaning över 60 minuter. Det är slutspelshockey-känsla över matcherna, säger Jonas.
Spelarbetyg?
– Vår målvakt Philip Aldenrud var riktigt bra i mål. Och sen vill jag nämna Aleksandrov som gjorde två mål, hans andra var riktigt snyggt, avslutar Jonas.
Matchen i Lindab Arena börjar 11:30 i morgon.