Målvaktstalang uttagen i landslaget
Publicerad: 2018-03-28
Nyhet
Första säsongen i Rögle BK har gått över förväntan. Och ännu är den inte slut för Rögles målvaktstalang Calle Clang. Han är uttagen i Team 16-landslaget som ska spela 4-nationers i Umeå om två veckor.

Det är påsklov från skolan men för Rögles målvaktslöfte Calle Clang är det intensiva dagar. Han passar på att ta igen förlorad skoltid genom att gå lovskola på Nyhemsskolan samtidigt som han ska försöka bibehålla formen inför säsongens tredje landslagsuppdrag.
– Jag har missat en del i skolan på grund av hockeyn så nu passar jag på att läsa ikapp, säger Calle Clang.

Calle Clang kom till Rögle inför den här säsongen från Olofström i Blekinge. Den talangfulle målvakten har spelat i både Rögles U16- och J18-lag och även varit ombytt till J20.
I höstas var han förstemålvakt i Skånes TV-pucklag som gick hela vägen och vann den klassiska turneringen för första gången sedan 1989. Calle vaktade målet i alla sex matcherna och imponerade stort.
I december fick han sen göra debut i blå-gul dress.
– Det var Finnkampen i Nyköping. Det var mäktigt att få dra på sig landslagströjan för första gången, säger Calle.

Nu är han med för tredje gången den här säsongen i landslaget. Säsongens sista landslagsuppdrag är en 4-nationersturnering i Umeå mot Tjeckien, Finland och Ryssland 13-15 april.
– Det är alltid kul att bli uttagen, det är ett kvitto på att man gjort något bra.

Calle kan se tillbaka på en stark debutsäsong i Rögle.
– Det har varit en riktigt bra säsong. Klart över förväntan med TV-pucksguld, landslagsdebut och bra matcher med både U16 och J18, säger han.
– Jag har höjt träningsdosen, jag kör fys och is nästan varje dag och har spelat matcher på en bra nivå. Sen har jag fått bra hjälp med min utveckling av Simon och "Volle" (målvaktstränarna Simon Nilsson och Magnus Wennström).

Calle Clang ska nästa år börja på hockeygymnasiet och siktar på att ta nya steg på väg mot sitt långsiktiga mål:
– På sikt så hoppas jag såklart spela i Rögles A-lag. Men för att komma dit så får jag ha bra år i J18 och J20 först, avslutar han.