J20:s målkung med till Leksand
Publicerad: 2019-11-30
Inför match
Han gjorde tre mål på en period och visade vägen när J20 tog en efterlängtad seger hemma mot Södertälje på fredagskvällen. I dag är Röglejunioren Gustav Arvidsson med A-laget i bortamötet mot Leksand och hoppas göra riktig SHL-debut.

– Jag har varit med på bänken i två matcher tidigare i höst men inte spelat. Det hade varit kul att få några byten i dag, säger Gustav Arvidsson vid A-lagets samling på lördagsmorgonen.
J20 hade inte marginalerna med sig förra helgen då man föll i tre raka matcher med knapp marginal. Men på fredagen fick man äntligen jubla då man besegrade Södertälje med 4-3. Samuel Johannesson gjorde Rögles första mål men det var ändå underläge 1-2 efter första 20. I andra slog Gustav Arvidsson till tre gånger och vände till 4-2 vilket räckte till seger. Gustav har nu gjort 14 mål i höst och är lagets bäste målskytt.
– Jag har bra medspelare som ser till att ge mig bra lägen. Skönt vi vann så vi kan få lite energi och självförtroende, säger Gustav.

Gustav kommer inte att vara med i dagens returmatch i Catena Arena (kl 15:30) mot Södertälje - istället har han kallats in till A-lagets bortamatch i Leksand sedan både Nick Sörensen och Dominik Bokk tillkommit på skadelistan av anfallare där Mattias Sjögren och Dennis Everberg sen tidigare finns.
Gustav har Rögle som moderklubb och har spelat i föreningens alla lag. Han har tränat med A-laget då och då och spelade i en träningsmatch tidigare i höstas. Efter att ha varit ombytt i två SHL-matcher är han idag nära en riktig debut. Tidigare i höst har han spelat fem matcher med Tyringe i division 1.
– Den stora skillnaden mot juniorhockey är att det är skickligare och starkare spelare du möter. Farten är nästan samma, säger Gustav.
Noterbart, i båda matcherna som Gustav varit ombytt i i höst (Djurgården och Växjö) har Rögle vunnit.

Eftermiddagens motståndare Leksand har en tung tid bakom sig men tränare Janne Larsson höjer ett varningens finger:
– De har spelat riktigt bra ishockey men inte fåttnågon utdelning. Hemmamatchen som vi vann var en jämn historia där vi avgjorde mot slutet. Det är viktigt att vi är med från start och agerar direkt så vi slipper reagera, säger Janne.
Matchen i Tegera Arena börjar kl 15:15.