Tung förlust - J20 tappade ledning i slutminuterna
Publicerad: 2019-02-02
J20
Rögle J20 åkte på en tung förlust i hemmamötet mot nästjumbon Västerås. Rögle tappade en 4-3-ledning under matchens slutminuter där gästerna gjorde segermålet, 5-4, med endast tolv sekunder kvar av ordinarie tid.

– Det här var riktigt tungt. Vi lyckas hitta vägar att förlora, tyvärr så klarade vi inte av att bevaka vår ledning och när de väl kvitterat så lyckades vi inte spela av tiden och ta den till förlängning. Det här var jobbigt, säger tränare Jonas Elofsson med dämpad röst.

Hemmamötet mot nästjumbon Västerås var en viktig match för Rögle som hade behövt tre poäng. Och det såg ganska länge lovande ut även om det målmässigt hela tiden var en jämn match.
Visserligen åkte hemmalaget på en rejäl kalldusch när Västerås gjorde 1-0 redan efter tolv sekunders spel efter en riktig bjudning av hemmaförsvaret.
Men Rögle hämtade sig snabbt och vände till 2-1 efter mål av Linus Sjödin och Simon Erlandsson.
Det var en öppen första period med böljande spel fram och tillbaka och det stod 3-3 efter första 20. Västerås kvitterade Röglers ledning två gånger under perioden (Love Bergvall var Rögles tredje målskytt i perioden).
– Som du säger, det var mycket fram och tillbaka i första, svårt få grepp om det och vi släppte till alldeles för mycket bakåt, säger Jonas.
– I andra och tredje spelade vi bättre, mer kontrollerat.

Andra slutade mållös, här hade Rögle en straff som dock missades.
I tredje tog Rögle ledningen för tredje gången när Love Bergvall satte sitt andra mål för dagen.
– Love utvecklas hela tiden, skott från blå där vi gör ett bra jobb framför mål och gör det svårt för deras målvakt att se skottet i tid.
Matchklockan tickade upp mot 58 spelade minuter när Västerås kvitterade. När alla väntade på en förlängning kom chocken, Västerås gjorde 5-4 med tolv sekunder kvar.
– Det är riktigt tungt att tappa en match såhär. Vi behöver bli bättre på att bevaka en ledning.
Rögle mönstrade ett riktigt ungt lag med nio J18-spelare.
– Kanske saknas det lite rutin i sådana här situationer. Men ingen skugga ska falla på de yngre spelarna, de gjorde det riktigt bra, det är många av dem som är med och driver på. Vi får använda uppehållet kommande vecka till att analysera och se vad vi kan träna på för att bli bättre, avslutar Jonas.