Schira: "Det är en viktig vecka för oss"
Publicerad: 2019-01-28
Inför match
Tre matcher på fem dagar - det är en intensiv vecka som väntar Rögle innan ett sista landslagsuppehåll. "Det är en viktig vecka, men vi måste ta det match för match och inte se förbi någon uppgift", säger lagkapten Craig Schira.

Rögle tog fyra av sex poäng förra veckan mot ettan och tvåan i SHL. Den här veckan står nio poäng på spel - mot nytt tufft motstånd: Skellefteå borta i morgon tisdag, sen dubbelmöte mot Växjö med start hemma på torsdag och därefter retur borta på lördag.
– Det är bra lag vi möter. Men det finns inga enkla uppgifter i den här ligan. Vi har visat att vi har kapacitet att ta poäng mot alla, säger Craig.

Lagkaptenen har haft en strulig period bakom sig, först en skada som höll honom borta fem veckor och efter två spelade matcher så fick han vila igen i ytterligare drygt två veckor.
Nu har han spelat fyra matcher och börjar komma in i det igen.
– Det är skönt att vara tillbaka och spela. Det värsta som finns är att sitta på läktaren och inte kunna vara med.
Craig är hoppfull inför sista veckan med matcher före uppehållet.
– Jag tycker att vi spelmässigt varit på rätt spår de senaste fyra matcherna. Vi hade kanske hoppats på lite mer utdelning vad gäller poäng.

Morgondagens motståndare är ett Skellefteå som är formstarkt: fem raka segrar har tagit upp laget till en position precis utanför topp 6.
– Skellefteå borta är alltid en rejäl utmaning. Men vi gjorde en bra match mot dem senast här hemma när vi vann och den känslan ska vi ta med oss, säger Craig. Noterbart är att Rögle den här säsongen tagit nästan lika många poäng hemma som borta:
– Lite konstigt med tanke på att Lindab Arena är den tuffaste byggnaden att spela i som gäst. Vi har ett grymt stöd här hemma och brukar spela riktigt bra men av någon anledning så får vi inte den utdelning vi förtjänar i form av mål framåt. Vi behöver hitta de verktygen, säger Craig.

Inför morgondagens match så står det klart att målkungen Leon Bristedt saknas - han är avstängd i veckans tre matcher. Att döma av dagens träning så ser det ut som att Lucas Elvenes ersätter Leon i kedjan med Ted Brithén och Daniel Zaar.
– Vi har en rad bra insatser bakom oss och det tar vi med oss till morgondagens match. Vi har en bra känsla i gruppen och ser verkligen fram emot den här veckan med flera intressanta utmaningar. Men vi tittar inte bortom tisdagskvällens match, säger tränare Cam Abbott.
Läget i truppen inför tisdagens match i Skellefteå:
Målvakter: Justin Pogge och Ville Kolppanen.
Backar: Daniel Bertov, Kodie Curran, Samuel Jonsson, Jonas Ahnelöv, Jesper Williamsson, Alen Bibic, Craig Schira, Jakob Bondesson.
Forwards: Daniel Zaar, Ted Brithén, Lucas Elvenes, Mattias Sjögren, Olle Liss, Trevor Mingoia, Matt Carey, Nils Höglander, Daniel Widing, Taylor Matson, Linus Sandin, Erik Andersson, Simon Ryfors.
Skadad: Ben Youds.
Avstängd: Leon Bristedt (till och med lördagens match).
Övrigt: Christopher Bengtsson har lämnat Rögle på måndagen.