Dominik: "St. Louis stöttade mig i valet av Rögle"
Publicerad: 2019-05-07
Intervju
Målet är att spela i NHL. Och tyske stortalangen Dominik Bokk tror att Rögle BK är rätt väg för att lyckas. ”Jag har stort förtroende för Cam Abbott som tränare och St. Louis har stöttat mig i valet”, säger den nye Rögleanfallaren.

NHL-klubben St. Louis Blues lånar alltså ut tyske anfallaren Dominik Bokk till Rögle BK kommande säsong. 19-åringen rankas som en av Europas största talanger i sin årskull och svarade för en stark säsong i SHL det gångna året i Växjö där han svarade för 23 poäng på 47 matcher i grundserien.
– Det var en tuff säsong för klubben och laget. Vi hade mycket att försvara från säsongen dessförinnan och kvartsfinal var inte vad vi hoppats på. Men för mig personligen så är jag ganska nöjd. Men jag hoppas kunna bli ännu bättre nästa säsong och få en ännu större roll i Rögle. Men det är upp till mig själv att jobba hårt och bevisa för coacherna att jag är värd det, säger Dominik.

Han har redan en bra relation med Rögles huvudtränare Cam Abbott. När Dominik kom till Växjö inför säsongen 2017/18 var Cam ansvarig för J20-laget i föreningen.
– Det var en stor omställning och ett stort steg för mig att flytta till ett nytt land och en ny kultur. Men jag ville testa något nytt och försöka utvecklas ytterligare. Cam var min första tränare i Sverige och hjälpte mig jättemycket i omställningen och lärde mig saker som gjorde att jag kunde debutera i SHL redan första säsongen. Han är en bra tränare och jag ser fram emot att fortsätta min resa med Cam som tränare, säger Dominik.
Dominik har de senaste veckorna även lärt känna assisterande Rögletränaren Cory Murphy som tillhör det tyska VM-landslagets tränarstab.
– Jag har lärt känna Cory Murphy och han verkar vara en bra person, kemin känns bra.

Han är född och uppvuxen i Schweinfurt i norra Bayern. Sex år gammal tog hans föräldrar med Dominik till skridskobanan för att åka skridskor. Det blev början på en lovande karriär.
– Det gick rätt bra direkt att åka skridskor och från den stunden var jag fast. Jag älskar att spela ishockey.
Vid 14 års ålder lämnade han för Köln och tre år senare gick resan till Sverige och Växjö och nästa anhalt blir alltså Rögle för stortalangen som förra sommaren draftades i första rundan av St. Louis Blues som också skrev kontrakt med honom.
– Mitt mål är att spela i NHL en dag men jag har mer saker att jobba på. Jag tror jag kan utvecklas bra i Rögle och tog ett snack med St. Louis som stöttade mitt val.

Han har bra minnen från matcherna mot Rögle så här långt.
– Jag gjorde mitt första SHL-mål mot Rögle. Och det är alltid grym stämning och inramning under matcherna i Ängelholm. Det är en liten arena och det känns som att publiken är väldigt nära, det är skoj som spelare.
Han kommer till Ängelholm under andra halvan av maj för att träna med laget och bekanta sig med klubben och sin nya hemstad. Därefter väntar camper och läger i USA med St Louis Blues.
– Jag kommer att jobba hårt hela sommaren för att förbereda mig så bra som möjligt. Jag vill ha en stor roll och vara en spelare som gör skillnad. Men det är inget jag får gratis utan jag måste bevisa det för coacherna, det är upp till mig själv. Jag är en offensiv spelare, gillar att göra mål och vinna, säger han och skrattar.

Rögletränaren Cam Abbott ser fram emot att få jobba med Dominik Bokk igen:
– Dominik är en extremt talangfull offensiv och dynamisk spelare med stor potential. Han kommer att hjälpa oss att vinna matcher och det ska bli kul att få jobba med alla delar av hans spel igen. Jag gillade att jobba med honom i Växjö och han kommer att ge bra energi in i vår grupp, säger Cam Abbott.