Rögle tappade segern i tredje
Publicerad: 2019-11-30
Efter match
Rögle föll borta mot Leksand sedan man tappat spelet och greppet i tredje perioden. En 2-1-ledning efter två perioder slutade med en tung 2-3-förlust efter två hemmamål inom loppet av en minut i tredje.

Skadelistan i Rögle fylldes på med två namn till efter torsdagens derbyseger. Anfallarna Dominik Bokk och Nick Sörensen kunde inte vara med i lördagens match i Leksand. Istället sattes backen Daniel Bertov upp som forward och J20-anfallaren Gustav Arvidsson togs in i truppen. Det innebar att juniorförsvararen Samuel Johannesson fick chansen från start på sex sex backar där han. bildade backpar med Éric Gélinas.
Rögle såg ut att ta ledningen efter knappt sju minuter när Simon Ryfors tryckte in en retur. Men efter en videostund underkände domarna målet. Första perioden präglades av spel som böljade fram och tillbaka och såg ut att sluta mållös. Men med 19 sekunder kvar styrde Anton Bengtsson in Samuel Johannessons skott. Det var 18-årige Samuels första SHL-poäng.

Rögle fick lite bättre ordning på spelet. Hemmalaget kvitterade i powerplay men bara 22 sekunder senare svarade Rögle med ett 2-1-mål. Daniel Zaar avslutade snärtigt intill bortre stolpen, snyggt framspelad av kedjekamraterna Ted Brithén och Leon Bristedt som skapade en hel del målchanser så långt.
Det kändes som att Rögle hade bra kontroll på matchen så långt men i början på tredje bjöd man in hemmalaget. Leksand kvitterade till 2-2 på straff sedan Rögle bjudit på ett friläge och tvingats dra ner Leksandsspelaren. Minuten senare utnyttjade Leksand ett dåligt Röglebyte och gjorde 3-2. Plötsligt hade hemmalaget momentum i matchen.
Med drygt två minuter kvar tog Rögle ut målvakten Roman Will och satsade på en extra utespelare i jakten på en kvittering. Men det ville sig inte utan 3-2 till hemmalaget stod sig.
En match återstår innan uppehållet, mot Brynäs hemma på torsdag.