Snöplig förlust för J18
Publicerad: 2018-09-20
J18
J18:s hemmapremiär mot HV71 blev en riktigt bra tillställning mellan två bra lag. Trots ledning med 2-0 efter halva matchen och 3-3 med några minuter kvar blev det förlust för Röglejuniorerna med 4-5 (1-0, 1-3, 2-2).

– En snöplig förlust. Vi gör en riktigt bra match. Jag vill ge alla killar beröm, vi jobbade som ett lag för varandra i varje byte. Kan vi spela med denna intensitet och inställning i varje match kommer vi att bli svårslagna i höst, säger tränare Magnus Rahm efter matchen i Lindab Arena.

Både Rögle och HV kom till matchen med bästa möjliga lag då J20-lagen var spellediga.
Rögle startade matchen bra, checkade intensivt och lämnade inte gästerna ifred en enda sekund. Man vann pucken högt i HV:s zon eller tvingade motståndaren att skicka iväg pucken.
– Våra backar gjorde det bra med kontrollerade vändningar så vi kunde komma tillbaka i flygande anfall hela tiden.
Douglas Andersson (bilden) gav Rögle ledningen med 1-0 i första. I andra gick Rögle ner sig några procent och spelet jämnade ut sig. Andreas Lundberg utökade hemmaledningen till 2-0 men HV svarade med tre raka mål innan andra var över.
– HV förvaltade sina lägen bättre än oss i andra. Tycker vi ryckte upp oss i tredje och kom ut starkt, säger Magnus Rahm.

Drygt elva minuter in i tredje perioden kvitterade Rögle i powerplay genom Linus Sjödin. Rögle vann skotten i den här perioden med 20-9 och totalt i matchen med 50-27. Men det var HV som åkte hem med tre poäng. Två sena mål gjorde att HV ryckte ifrån till 5-3, i slutsekunderna reducerade Rögle genom Douglas Andersson men nådde inte ända fram.
– Vi får slicka såren och sen ladda om för söndagens hemmamatch mot Tingsryd (kl 14:30), avslutar Magnus Rahm.