Adam Bengtsson ny huvudtränare för U16
Publicerad: 2020-03-26
U16
Efter fyra år som ungdomstränare i RögleAkademin är det nu dags för nästa steg för 26-årige Rögletränaren Adam Bengtsson. Nästa säsong tar Adam över som huvudtränare för U16 Elit samtidigt som han fortsätter i rollen som ungdomsansvarig.

– Jag är jätteglad och tacksam över erbjudandet från Rögle att jobba vidare som ledare för klubbens ungdomar. Det känns inspirerande och kul att få jobba vidare med stora delar av den grupp jag jobbat med redan den här säsongen och hjälpa dem i sin vidare utveckling, både på och utanför isen, säger Adam Bengtsson.

Adam har Rögle som sin moderklubb och började i föreningen som knatte och gick hela vägen upp till hockeygymnasiet innan det blev seniorspel i Nyköping och Jonstorp innan han la den aktiva karriären på hyllan.
Istället sadlade Adam om och gick in som ungdomstränare i Rögle. Efter fyra år i U14 och U15, varav de två senaste åren som huvudansvarig, går nu Adam upp i elitverksamheten och får ansvaret för U16 Elit.
– Jag tycker det är jätteroligt och inspirerande att vara ungdomsledare. Jag har lärt mig jättemycket under de här åren i Rögle, framförallt de två senaste åren då jag haft huvudansvaret. Det viktiga är att få alla att känna sig delaktiga, må bra och ha roligt. Då utvecklas man också, säger Adam.
Eftersom han hade U15 den gångna säsongen kommer han att känna till stora delar av gruppen:
– Det är en spännande grupp med stor potential, de har varit mycket bra även utanför isen och det ska bli kul att fortsätta med dem. Träningsmängden kommer att öka och det är en intressant utmaning och morot att få chansen att hjälpa så många som möjligt vidare i föreningen till nästa steg i deras utveckling, säger Adam.

Adam har senaste året även varit ungdomsansvarig – en roll han fortsätter med där han kommer att ha ett nära samarbete med nyanställde Rune Johansson.
Christoffer Malm, assisterande sportchef i Rögle BK:
– Först av allt så är det glädjande att ha en ungdomsledare som kommer från de egna leden. Precis som vi vill få fram egna produkter som spelare så vill vi utbilda duktiga tränare och det har Adam bevisat att han är. Han har under de här åren på ungdomssidan visat att han är en ambitiös och lyhörd ledare som är väldigt uppskattad av både spelare och föräldrar.
Christoffer fortsätter:
– Adam har även snabbt växt in i rollen som ungdomsansvarig där han antagit uppgifterna med stor entusiasm och varit väldigt tydlig och agerat med stor integritet.