Fyra poäng av Tambellini i SHL-debuten
Publicerad: 2020-09-19
Efter match
Han har blandat och gett lite under försäsongen men när allvaret började levererade han omgående. I SHL-premiären gjorde nyförvärvet Adam Tambellini fyra poäng och bidrog starkt till segern över Linköping.

Efter sin stora succé i MoDo och Allsvenskan förra säsongen fick många SHL-klubbar upp ögonen för poängsprutan Adam Tambellini. Rögle var den klubb som vann dragkampen och efter en försäsong som har varit lite upp och ner lossnade det rejält för honom i SHL-premiären hemma i Catena Arena. Den 25-årige kanadensaren stod för ett mål och tre assist då Rögle tog en skön premiärseger över östgötarna.
– Det här var så klart en bra start för laget och inte minst för mig. Fast mer än så är det inte och det gäller att se framåt nu och försöka att förbättra vissa saker, säger han ändå lite blygsamt och fortsätter:
– Visst är det kul att leverera poäng eftersom jag vet att det var därför som Rögle värvade mig men det viktigaste är ändå att laget spelar bra. Jag tror att vi kan ännu bättre än så här och det kommer nog att krävas också.

Vad Adam Tambellini menar är nog att trots sex mål och tre poäng så var kanske laginsatsen en aning ojämn även om det fanns en hel del saker att glädjas åt.
– Det var en bra match för att vara premiär och en seger är alltid en seger. Fast även om jag tycker att detta nog var vår bästa match hittills inklusive träningsmatcherna, så finns det saker att jobba på och vi har höga krav på oss själva inom laget, menar han och fortsätter att prata om sin omgivning:
– Både Dennis (Everberg) och Olli (Palola) är veteraner och vet hur man hanterar en premiär. Det är en fröjd att spela med de två och det kommer att hjälpa mig att komma in i spelet som center ännu bättre. Det var ju ett tag sen jag spelade på den positionen men det känns bättre och bättre.

Efter den här starten ser han fram emot fortsättningen. Nästa match för Rögles del är i Jönköping mot HV71 om en vecka. Även om han kom ifrån den här premiären med 1+3 personligen och seger för laget så vet han vad som väntar.
– Så klart är jag medveten om att jag inte kommer att göra fyra poäng i varje match i den här ligan. Det finns många bra lag här och om man tittar på kvällens motståndare Linköping som var en ny bekantskap för mig så imponerade de på mig. De har många individuellt skickliga spelare och ett bra powerplay. Vi kommer att få jobba stenhårt för varje poäng mot alla lag men det ser vi också som en härlig utmaning, avslutar Adam Tambellini som knappast kunde fått en bättre start på sin SHL-karriär rent personligen.

Patric Andersson