Simon Ryfors nöjd med sitt vikarierande
Publicerad: 2019-02-23
Efter match
Då lagets bäste center Ted Brithén lämnade återbud till matchen mot Mora på grund av sjukdom, fick istället Simon Ryfors hoppa in som center i Rögles succékedja. Det blev en uppgift han klarade med den äran och han tyckte samtidigt att det kändes enkelt att spela mellan Daniel Zaar och Leon Bristedt.

Ted Brithén har spelat småkrasslig de senaste matcherna och inför hemmamatchen mot Mora bestämde sig lagledningen för att låta honom vila och kurera sig.
Då gick istället uppdraget till Simon Ryfors som fick chansen att spela center i Rögles så här långt mest framgångsrika kedjetrio tillsammans med Daniel Zaar och Leon Bristedt.
– Måste säga att det kändes jättebra att spela i den kedjan. Både Leon (Bristedt) och (Daniel) Zaar är väldigt duktiga spelare och det funkade bra. Det här var dessutom den match jag har fått mest istid i under hela säsongen och det var kul att spela i dag, menar Simon Ryfors efter matchen.

Den ökade istiden hade en del att göra med att Simon Ryfors även tog över Ted Brithéns plats i en av lagets powerplayformationer.
Då passade man på att göra två mål i den spelformen då Mattias Sjögren hittade rätt båda gångerna.
– Skönt att få utdelning på det för det har varit lite si och så där som alla vet. I dag var det kanske inga vackra powerplay-mål utan mer att vi bara tryckte dit pucken. Fast det räknas ju lika mycket hur än målen ser ut och jag tycker stundtals också att vår pp-enhet spelade bra och kunde lirka upp Moras box vid en del tillfällen, utvecklar Ryfors angående de sköna målen i numerärt överläge.

Att segern var skön och viktig för Rögle råder det ingen tvekan om.
Nästa vecka inleds dessutom den riktiga slutspelsjakten då de sista åtta matcherna avgörs de närmaste veckorna.
– Riktigt härligt att vinna i dag och skönt att studsa tillbaka efter den svaga insatsen mot Färjestad senast. Nu ser vi fram emot slutspurten och det blir väldigt kul att uppleva den. Det är ju de här matcherna man vill spela och de här matcherna vi har förberett oss för sen i somras. Varje match som återstår är väldigt viktig eftersom det är så jämnt i tabellen och vi siktar på att vinna varje match nu, säger Simon Ryfors avslutningsvis.

Patric Andersson