J18 vände och vann i slutminuterna
Publicerad: 2018-03-22
J18
Rögles J18 var illa ute i första JSM-kvartsfinalen hemma mot Linköping. Men J18 visade prov på fin moral när man vände 1-2 till seger med 3-2 i matchens näst sista minut. Därmed är man en seger från att nå slutspelet i Nyköping nästa helg.

Räkna aldrig ut J18 - laget har i JSM-slutspelet visat att man aldrig ger sig.
I första kvartsfinalen hemma mot Linköping på onsdagskvällen sattes lagets moral och kämpatakter på prov ännu en gång.
Laget var i underläge med 1-2 när matchuret började ticka mot 59:e matchminuten när man plötsligt slog till - två gånger om och såg till att skaffa sig en 1-0-ledning i matchserien mot högt rankade Linköping.
– Innan förlorade vi de jämna matcherna men nu är det vi som går segrande ur dem, säger tränare Fredrik Liljewall.

Över 450 åskådare kom till Lindab Arena den här kvällen för att se JSM-kvartsfinalen.
Rögle öppnade bra och hade bra kontroll på matchen under de första 20 minuterna. Man höll tätt i mittzon och tillät inte gästerna att komma fram i högt tempo.
Adam Jernberg gav Rögle ledningen efter drygt 17 minuter. Strax efteråt kunde Gustav Arvidsson utökat ledningen men Linköpings målvakt räddade friläget.

I andra gled initiativet allt mer över till Linköping som allt enklare spelade sig ur Rögles forechecking, tog fart i mittzon och gick tungt mot kassen.
Hemmamålvakten Isak Ragnevad hade en hel del att göra i perioden och räddade det mesta förutom en kvitteringspuck 16 minuter in på perioden. – Det var en del att göra i den perioden. Men jag fick bra hjälp av utespelarna som höll undan dem och ibland så slog vi en icing för att få lite andrum, säger Isak.

Tredje hann knappt börja förrän Linköping gjorde 2-1 i power play. Rögle fick gå på kvitteringsjakt men hade svårt att komma fram och skapa en riktigt bra målchans.
Men med knappt två minuter kvar kom chansen, Rögle fick chans i power play, tog ut målvakten och i 6 mot 4-spelet kvitterade man. Kevin Wennström och Samuel Johannesson stod för snyggt förspel och Oliver Johannesson gjorde målet.

Tiden för 2-2 var 18:25. Bara 33 sekunder senare gjorde Hampus Bartholdsson segermålet, 3-2, sedan ett stressat motståndarlag tappat sitt spel.
– Det är ett härligt gäng, vi ger aldrig upp, säger Isak Ragnevad.
Rögle åker nu upp till Linköping och returen på lördag med en 1-0-ledning i ryggen. Skulle Linköping vinna så blir det en avgörande match på söndag i Linköping.
– Lika bra att vinna direkt på lördag, säger Isak.

Tränare Fredrik Liljewall:
– Vi har satt i oss en bra sits i alla fall. Precis som förra veckan mot Leksand. Vi ska åka upp och knipa en match.