Tung uddamålsförlust för Rögle
Publicerad: 2020-02-22
Efter match
Rögles segersvit stannar på sex matcher. Laget fick ge sig i bortamötet mot Skellefteå på lördagskvällen. Rögle vände först ett 2-0-underläge till 3-2-ledning men två utvisningar i tredje blev kostsamma då hemmalaget utnyttjade dessa till att vända till seger med 4-3.

Både Niklas Hansson och Leon Bristedt var tillbaka i laget efter att ha missat en respektive två matcher. Däremot var anfallarna Adam Edström och Hampus Gustafsson sjuka vilket gjorde att J20-anfallaren Melker Eriksson fick ta platsen som extra forward.
Det var två lag med mycket självförtroende som ställdes mot varandra, båda lagen kom till matchen med sex raka segrar. Tempot var högt från start och spelet böljade fram och tillbaka en hel del. Det var chanser åt båda håll i första som slutade mållös.

Det blev en händelserik inledning av andra där båda lagen hade jättechanser att ta ledningen. Hemmalaget spräckte nollan först, efter drygt fem minuter på ett friläge utan chans för Christoffer Rifalk i målet. Rögle sjönk ihop spelmässigt och hemmalaget utökade till 2-0. Det var inte mycket som talade för Rögle - förrän Ted Brithén reducerade med att lyfta in en retur med backhand med två och en halv minut kvar av perioden. 46 sekunder före paus stötte Chris DeSousa in 2-2, hans tredje mål på sex matcher i Rögle. Plötsligt var det här en helt öppen historia igen.

Drygt fem minuter in på tredje tog Rögle ledningen. Ted Brithén gjorde sittandra mål för kvällen när han från nära håll lyfte in 3-2 med en backhand i powerplay. I samma spelform kvitterade hemmalaget efter drygt tolv minuter. Skellefteå tog sen ledningen med 4-3 med 2:22 kvar i powerplay sedan Niklas Hansson blivit utvisad - ett tungt mål för skåningarnas del.
Rögle tog ut målvakten och skapade tryck mot hemmamålet men fick inte in en kvittering.
Rögle spelar nästa match hemma, på tisdag mot Örebro.